Instagramdokter

ondernemen / ‘Ik ben superkritisch in het aangaan van samenwerkingen’

Waar SEH-arts en ‘instagramdokter’ Heleen Lameijer zich met haar bedrijf Make Science Work eerst alleen op het algemene publiek richtte, zet zij nu een online academy voor zorgprofessionals op.

Ze is SEH-arts in het Medisch Centrum Leeuwarden, waar ze ook een wetenschappelijke aanstelling heeft; bij het grote publiek is Heleen Lameijer(32) bekend als ‘instagramdokter’. In 2017 maakt de Groningse spoedarts het instagramaccount @makesciencework aan. “Als ik het met vriendinnen over gezondheid had, werd me duidelijk dat veel dingen die voor mij logisch zijn, voor hen helemaal niet logisch zijn. Naïef wellicht, maar ik was me daar niet van bewust.”

Het brengt haar op het idee om ‘medische kennis begrijpelijk te maken’. Niet alleen voor haar vriendinnen, maar voor een breder publiek. En als instagramdokter kan ze generatiegenoten bereiken. Ze deelt er medische weetjes, onderscheidt feiten van fabels, geeft volgers een inkijkje in het werk op de spoed én maakt een reanimatiecursus. “Zes modules met elk een kwartier aan videomateriaal. Opgeknipt in filmpjes van tien tot vijftien seconden,
want zolang mag een ‘story’ op Instagram duren.”

Het vergt een flinke investering, vooral in tijd. Lameijer richt een bedrijf op en haar ‘Insta Life Saver Cursus’ slaat aan. Anderhalf jaar na de oprichting  hebben er drie edities plaatsgevonden. Elke keer doen zo’n 150 instagrammers mee. “Nadat ze betaald hebben (€ 29,95, red.), krijgen ze toegang tot een besloten account. Daar komt een week lang elke dag een nieuwe module online. Alle filmpjes kunnen ze drie weken kijken en terugkijken.”

Waarom ze de cursus niet continu aanbiedt? “Bij elke editie pas ik iets aan, op basis van nieuwe inzichten en vragen die ik krijg. En je moet schaarste creëren: als er geen limiet is, wachten mensen en blijven ze het voor zich uitschuiven.”

Hier spreekt een doorgewinterde ondernemer. “Doorgewinterd niet hoor”,  lacht Lameijer, “wel heb ik onwijs veel geleerd tijdens de VIVA400 Visionista-masterclass waaraan ik heb meegedaan. Over personal branding, storytelling, pitchen. Die lessen gebruik ik nu ook bij subsidieaanvragen voor onderzoek.”

Omdat ze tijdens de reanimatiecursus ontdekt dat veel cursisten niet weten hoe een AED werkt, gaat haar tweede instagramcursus daarover. De ‘AED-kenner cursus’ is gratis. “Enige voorwaarde is dat ze mijn account moeten volgen, dus het levert me veel nieuwe volgers op.”

‘Ik word geregeld benaderd, bijvoorbeeld om reclame te maken voor huidverzorgingsproducten, maar dat hou ik af’

Voor wie hierin thuis is: @makesciencework heeft een engagementrate van 11 procent en een IPM van 62. Het maakt Lameijer een interessant uithangbord voor merken. “Je kunt veel verdienen met influencer-marketing. Ik word geregeld benaderd, bijvoorbeeld om reclame te maken voor huidverzorgingsproducten, maar dat hou ik af. Ik ben superkritisch in het aangaan van samenwerkingen.”

In plaats van haar populariteit op instagram uit te melken, boort de spoedarts begin dit jaar een nieuwe doelgroep aan. Met de Make Science Work Academy houdt Lameijer webinars voor zorgprofessionals over spoedeisende geneeskundige onderwerpen. “Ik heb een programma gekocht voor webinars tot honderd deelnemers, anders werd het te duur.” Tot nu toe heeft ze er twee gehouden. “De eerste was bijna vol, de tweede uitverkocht. Het zijn vooral verpleegkundigen, huisartsen en physician assistants die zich aanmelden.” Hoe ze die werft? “Via instagram. Ik heb een polletje gedaan: de helft van mijn volgers is werkzaam in de zorg.”

Nu zijn de webinars nog niet geaccrediteerd, maar Lameijer is druk bezig een eigen leerplatform op te zetten – “dan is er geen limiet aan aantal deelnemers meer” – en als dat gereed is, wil ze accreditatie aanvragen. 

Delen