Het einde van een mode

Het lukt me steeds slechter om smartphones te herkennen aan hun uiterlijk. De topmodellen die dit jaar op de markt komen, hebben een scherm dat van rand tot rand gaat. Daardoor is er geen plek meer voor een logo en andere kenmerkende details.

Het enige zichtbare detail is nog de selfie-camera. Bij Samsung en Huawei kijkt de camera door een gaatje in het beeldscherm naar buiten. In de laboratoria zijn fabrikanten hard bezig dit laatste storende detail weg te werken. Daarna is er geen verschil meer tussen de merken. Wie iets speciaals wil, koopt een mooi hoesje; de telefoons zelf zijn saai geworden.

Waarom alle smartphones op elkaar lijken

Vergelijk dat met de telefoons van tien jaar geleden. Die waren dik, dun, vouwbaar, uitschuifbaar, kleurig, met scherpe of stompe hoeken. Technische ontwikkeling begint bijna altijd met veelvormigheid, maar geleidelijk winnen de makkelijkste en beste vormen. De rest verdwijnt, want fabrikanten moeten het hebben van grote aantallen. Het is geen mode-artikel meer, maar een gebruiksvoorwerp.

Auto’s hebben dezelfde ontwikkeling doorgemaakt. Een halve eeuw geleden kon je moeiteloos een VW Kever van een Lelijke Eend onderscheiden. Maar de eisen van stroomlijn en de wensen van de markt hebben veel verschillen letterlijk glad gestreken. Creativiteit heeft plaats gemaakt voor technische optimalisatie en marktonderzoek. Dat is maar goed ook, want huidige auto´s zijn veiliger, zuiniger en comfortabeler dan vijftig jaar geleden. En ze gaan langer mee.

De variatie die nog resteert, is functioneel: sedan, hatchback, stationwagon. Zo gaat het ook bij smartphones: straks hoef je alleen nog te kiezen voor een groot of een klein model.

Delen