Honda HR-V

In ons land lijkt Honda wat ingedommeld. Jammer, want de nieuwe HR-V verdient zeker aandacht.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Honda

Honda vervult van oudsher, als het om techniek gaat, een voortrekkersrol. Ook nu weer. De HR-V is er in één uitvoering. Deze is voorzien van een zijdezacht draaiende 1,5 liter benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor die zowel qua vermogen als trekkracht aanzienlijk sterker is. Samen werken ze als ‘full-hybrid’.

Prijs vanaf € 34.740,- Bijtelling 22 procent

In die onderlinge verhouding heeft de elektromotor vaak de overhand; de benzinemotor wordt alleen gebruikt als de omstandigheden daarvoor geschikt zijn of wanneer de batterij moet bijladen. De HR-V hoeft dus nooit aan de stekker. De motoren zijn aan elkaar gekoppeld door een verfijnd werkende CVT-automaat.

Van de hele aandrijflijn gaat voortdurend een zekere rust uit. In normaal verkeer kom ik niks te kort in prestaties en ik verbaas me erover hoe vaak het EV-lampje – dat aangeeft dat ik elektrisch rijd – aanfloept. De benzinemotor blijft, ook qua geluid, meestal op de achtergrond. Dit alles leidt tot een keurig praktijkverbruik. Ik rij de meeste tijd 1 op 18 of 19; 1 op 20 haal ik nét niet, maar zuinig is het natuurlijk best wel.

De HR-V is lekker ruim, ook voor vier volwassenen. De zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant voor wie lange benen heeft. Het volledig digitale, heel verzorgd afgewerkte dashboard is ontdaan van fratsen maar werkt gewoon goed: het geeft alle informatie die ik nodig heb. Het is handig dat de bediening van de airco een apart paneeltje heeft. 

‘De HR-V hoeft nooit aan de stekker’

In het centrale display bevinden zich onder meer een zeer goed navigatiesysteem en een achteruitrijcamera die wordt ‘geholpen’ door de rechterbuitenspiegel: deze kantelt namelijk achterover wanneer de achteruit wordt gekozen zodat de stoeprand te zien is. Het is een van de fijne extraatjes waarmee de HR-V zijn bestuurder verwent. De hold-functie van de handrem is niet uniek, maar eveneens een fijne toevoeging. Alle uitvoeringen (drie) van de HR-V hebben standaard adaptieve cruise-control die soms iets te traag reageert. De bagageruimte is met 335 liter niet enorm, maar ook niet ondermaats. 

Heel slim en typisch Honda is de achterbank: de zitting kan tegen de rugleuning worden geklapt, waardoor onhandige, grote voorwerpen (van plant tot kinderfiets) gemakkelijk kunnen worden vervoerd. Verder stuurt de HR-V voldoende nauwkeurig en vrij licht. De afstemming van het onderstel is vrij stevig, maar zeker niet te hard. 

Conclusie Een bijzonder prettige auto in het gebruik, met slimme details en een zeer verfijnde aandrijving. Het uiterlijk is niet schokkend, wel keurig. Het is geen koopje, maar naast alle goede eigenschappen biedt Honda traditioneel een uitmuntend kwaliteitsniveau. Als deze auto u ‘past’, kunt u jarenlang ongestoord genieten. 

Delen