Honda NC750X DCT

Een lekkere roffel van onderuit, een laag brandstofverbruik en een weggedrag waarmee je net zo gemakkelijk door de stad manoeuvreert als lange afstanden rijdt. Dat zijn de sterke punten van Honda’s nieuwe NC750X.

Tekst: Peter Aansorgh

 

Met de New Concept-serie zette Honda twee jaar geleden de aanval in op de achterblijvende motorverkopen. De NC-motoren moesten goedkoop in aanschaf en gebruik zijn, zonder dat dit ten koste ging van de bruikbaarheid en het rijplezier. Dat leidde tot een aantal opmerkelijke ideeën. Zo bouwde Honda een scooter, een naked bike en een allroad op basis van hetzelfde frame en hetzelfde motorblok. Dit jaar presenteerde Honda de tweede generatie.

04-2014p072aPrijs: vanaf € 7999,-

Het motorblok van de NC750 is tamelijk bijzonder. Het is een tweecilinder lijnmotor, die door een af-wijkende krukasconstructie het prettige karakter van een V-motor heeft. Ook afwijkend is dat de twin zijn maximum vermogen van 40,3 kW (54 pk) al bij 6250 toeren levert en zijn maximale trekkracht bij 4750 tpm, wat erg laagtoerig is voor een motorfiets. Dat heeft Honda gedaan om het motorblok zuinig te maken bij díe toerentallen waarmee het meeste wordt gereden. Om het motorblok nog zuiniger te maken, zijn er diverse wrijvingsverlagende constructies toegepast. Door die maatregelen loopt de NC750 1 op 28,9!

Voor deze test reed ik met de NC750X, de allroad-versie die bewijst dat zuinig en saai niet hetzelfde is! De motor is mooi afgewerkt en heeft leuke details, zoals een grote bergruimte ‘in de tank’. De echte benzinetank zit onder het zadel.

De echte benzinetank zit onder het zadel

Door de relatief lange allroad-vering is de zithoogte 830 mm. Dat lijkt hoog, maar door de smalle bouw kun je toch goed met de voeten bij de grond. Dames zullen wellicht liever voor de 40 mm lagere naked-bike versie gaan. De hogere bouw en het brede stuur hebben ook voordelen: je hebt veel macht over de NC750X, waardoor deze enorm wendbaar aanvoelt. De hoge vering is zeer comfortabel en zou voor sportieve rijders zelfs iets stugger mogen. Toch is de wegligging heel behoorlijk en is de NC750X gemakkelijk op de gekozen koers door de bocht te sturen. De ABS-remmen zijn ook goed te doseren.

De 745cc-krachtbron van de NC750X blijkt een stuk levendiger dan die van zijn voorganger, die slechts 670cc had. De motor maakt een leuk, roffelend geluid en trekt snel op tot 140 km/uur, waarna hij zelfs doorloopt naar meer dan 180 km/uur. Een grote vooruitgang is de semiautomatische Dual Clutch transmissie, die vooral in de sportstand heel fijn schakelt. Deze is tegen € 800,- meerprijs verkrijgbaar.

Conclusie: de NC750X is een vlotte en goed handelbare motorfiets. Door de grote cilinderinhoud is het een echte ‘big bike’ geworden die ook grote afstanden aankan. Met een prijskaartje van slechts 7999,- geeft dit motorrijders met een klein budget een volwaardig, serieus alternatief voor een gebruikte motor. 

 

Delen