Humor om te huilen
In de discussie over hoe het verder moet met de openbare farmacie nu het steeds moeilijker wordt om van de openbare apotheek een verdienmodel te maken, heeft in ieder geval één apotheker nog niet zijn gevoel voor humor verloren. Hij las over het plan om jonge piloten financieel te ondersteunen en plaatste het via Farma Tweets online met één kleine verandering: hij verving ‘piloten’ door ‘apothekers’.
Goed gevonden, maar eigenlijk niet om te lachen, reageerde een collega. En inderdaad is het humor met een al te triest randje. Het is immers een gegeven dat er jonge apothekers zijn die veel geld hebben geïnvesteerd in een apotheek die nu niet meer waard blijkt wat volgens het business plan reëel leek. Faillissementen liggen in het verschiet en daar valt bepaald niet om te lachen. En het zou mooi zijn als er iemand opstond om te zeggen ‘We gaan die mensen financieel ondersteunen’, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Alleen jonge apothekers helpen laat immers nog steeds de al langer gevestigde collega’s in de kou staan die door het beleid voor de openbare farmacie óók in financiële problemen zijn gekomen.
Maar er is een andere – en veel meer fundamentele – reden waarom een dergelijk voorstel het nooit zou halen. Het gaat namelijk volledig voorbij aan de vraag hoeveel openbare apotheek vestigingen ons land nodig heeft om op verantwoorde wijze landelijke dekking van openbare farmacie te kunnen blijven bieden. Die vraag moet eerst worden beantwoord, voordat financiële ondersteuning van welke apothekers dan ook aan de orde kan zijn. Wat dat betreft ligt de bal nog steeds bij de KNMP.
6 reacties
Zwarte humor inderdaad. Het eerste faillissement hebben we een aantal weken geleden al gezien.
Hier de bewuste grap:
http://lnkd.in/vxWrNc
Joost
21 januari 2013 / 10:43Het zal het laatste faillissement niet zijn vrees ik. Niet echt een geschikt onderwerp om grapjes over te maken. En het probleem blijft onbeheersbaar zo lang geen duidelijkheid komt over de vraag hoeveel openbare apotheken ons land nodig heeft.
Frank van Wijck
21 januari 2013 / 10:47De grap kwam meer voort uit mijn complete onbegrip over dit stupide plan mtb de piloten. In elke sector zijn er schrijnende gevallen mbt faillissementen en schulden.
Elk onderwerp is, naar mijn mening, geschikt om grappen over te maken, zolang het geen pesten of hetze wordt. Hier verschil ik absoluut van mening met menigeen.
Ik wens de piloten, mijn collega apothekers en iedere ander die al dan niet buiten eigen schuld om met een dreigend faillissement zit alle sterkte toe.
Iemand veel wijzer dan ik, heeft ooit gezegd een (glim)lach is het beste medicijn! (nee, het was niet clown Bassie)
Aris
21 januari 2013 / 12:21Als jij van mening bent dat een glimlach het beste medicijn is, wil ik daar tegenover stellen dat communicatie het belangrijkste medische hulpmiddel is. En met oneigenlijk gebruik van een hulpmiddel bereik je zelden het doel dat je voor ogen hebt.
Frank van Wijck
21 januari 2013 / 12:24Absoluut, daarom heb ik ook geen Twitter, ik praat liever 😉
Aris
21 januari 2013 / 12:26FvW laat weer eens zien het allemaal totaal niet meer te snappen.
Je hebt ballen en je hebt ‘ballen’.
De bal ligt niet bij de KNMP. De vraag hoeveel openbare apotheken Nederland nodig heeft kan niet door de KNMP worden beantwoord omdat niet de KNMP maar de zorgverzekeraars daar over gaan en op de achtergrond VWS en MinFin. Met de invoering van het experiment zorgstelsel 2006 zijn ook de NMa en NZa toegetreden. De KNMP mag helemaal geen vestigingsbeleid meer voeren.
De KNMP heeft ingestemd met het systeemmodel Zorgstelsel 2006 en daarmee de bal uit handen gegeven. Zvw is immers functioneel omschreven zorg. Het gaat niet om wie het doet, maar om het wat.
De verzekeraars hebben als enigen de zorgplicht. Zij moeten de functioneel omschreven zorg inkopen bij met elkaar concurrerende zorgaanbieders. Geheel naar eigen inzicht. Het onlang opgerichte ZiN gaat minimum kwaliteitseisen opstellen. Zonder doorzettingsmacht. In 2011 heeft de KNMP ingestemd met een voorzienbaar desastreus vervolg op het systeemmodel zorgstelsel 2006; prestatiebekostiging farmaceutische zorg en vrije tarieven en prestaties per 2012 en volgende jaren. In het NL model een vrijbrief voor faillisementen van apotheekhoudenden, sluitingen en verdere sanering en teruggang in dienstverlening. Zorgstelsel 2006 is immers een zero sum game; het totale budget wordt vastgesteld door VWS en het is aan verzekeraars om dat bedrag na aftrek van eigen kosten op te maken. Hun winst is het verschil tussen geraamde kosten en werkelijke kosten. Die winst mogen zij houden. De winst van ene partij in dit model is het verlies van de andere speler. Wie is nu de winnaar en wie is de verliezer is geheel voorspelbaar in dit zorgspel met deze regels. Het is en blijft de KNMP ontgaan. Geen “ballen”.
In het Nederlandse systeemmodel Polder hebben de oude Koepels de functie van Systeemkoepels. Systeemkoepels dienen voor het belang van de burgers op te komen en daarmee voor het belang van de eigen vertegenwoordiging. Om op te komen voor de eigen beroepsgroep heeft een Systeemkoepel ‘balllen’ nodig en aan die ‘ballen’ ontbreekt het de KNMP wel degelijk.
Verzekeraars worden geacht met elkaar te concurreren om de gunst van de verplicht verzekerden die worden geacht met hun voeten te stemmen als zij het niet eens zijn met het inkoopbeleid van de verzekeraar. Dat zou druk zetten op verzekeraars om hun ‘werk’ goed te doen. Door de marktwerking zou de prijs dalen en de kwaliteit verbeteren. A Klink heeft nu bij herhaling laten weten dat het model niet werkt. Ook W Bos is tot dezelfde conclusie gekomen. De bal van het mislukte systeemmodel ligt voor het inschieten. Open doel. Verder doormodderen is zinloos. Aan de zijlijn staan de OESO economen al klaar met hun bewezen systeemmodel; ziekenfonds met inkomensafhankelijke premie heffing, remgelden met plafond, basispakket, parallel luxe pakket voor de rijken etc.etc. : het gezond verstand model.
Wat een systeemkoepel dan moet doen is die bal in doel schieten; in de aanloop alvast de eigen centrale prijslijst intrekken, de Geneesmiddelenwet doen handhaven (Sinds Volendam en Enschede zou NL niet meer gedogen toch? ) en de NZa via de Rechter dwingen de WMG te handhaven; tarief materiaalkosten moet op zichzelf kostendekkend zijn en de door verzekeraars vastgestelde prijzen moeten door de leveranciers (=industrie) worden waargemaakt. AIP is Apotheek Inkoop Prijs. Zonder toeslage en zonder afslag. Systeem van voor 2012 was totaal anders. Dat moeten verzekeraars en VWS maar eens leren. Idem tarief zorgkosten. Moet afzonderlijk kostendekkend zijn.
Het is de enige plicht en functie van de systeemkoepel om overtredingen en schendingen van WMG en Geneesmiddelenwet aan te vechten en aan te kaarten. De NZa gaat niet in op klachten van eenpitters, wel op die van systeemspelers.
En ja. Aantal apotheken. Welke apotheken dan wel? Openbare apotheken? Wat is nu een openbare apotheek? De Stenen Apotheek? De klassieke apotheek? De categorie overigen apotheek? Voorraadhoudend en bereidend conform Geneesmiddelenwet?
Die bal heeft de KNMP allang in eigen doel geschoten.
Suspensoir aanschaffen, aantrekken, optrekken, aansnoeren, adem inhouden en laatste kans benutten.
De Verkenners hebben als eerste ZN en ZN-leden gesproken; die hebben de bal en de ‘ballen’. Dat hebben de Verkenners goed in hun oren geknoopt bij hun briefing door de Minister.
ANH JANSEN
21 januari 2013 / 15:06