Hyundai IONIQ 5

De naam IONIQ is nu exclusief voor volledig elektrische modellen. De ‘5’ suggereert dat er meer volgen.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld:  Skoda en Hyundai

Hyundai heeft samen met Kia een nieuw platform ontwikkeld, specifiek voor elektrische aandrijving. De IONIQ 5 en de Kia EV6 hebben elk een eigen uitstraling maar zijn technisch identiek: grote hatchbacks, ruim boven de middenklasse.

Prijs vanaf € 43.500,- Bijtelling 16 procent

De 5 heeft een strak en onderscheidend design. Minpuntje: een achterruitwisser ontbreekt. Het interieur sluit aan bij de stijl van de buitenkant: strak, functioneel en heel fraai afgewerkt. Het is er lekker ruim: vier volwassenen zitten er uitstekend in. De voorstoelen zijn in alle richtingen elektrisch instelbaar, zelfs tot slaapstand! De middenconsole kan verschuiven, al ontgaat het nut daarvan mij. De achterbank is op diverse manieren (deels elektrisch) verstelbaar voor hoogwaardig zitcomfort. Het dashboardkastje is een diepe schuifla: handig!

Het instrumentarium bestaat uit twee prachtige digitale schermen. Bij gebruik van de richtingaanwijzers is achter het stuur het camera-beeld te zien dat vanuit de buitenspiegels wordt gemaakt. Ik ken het van de Tucson maar het blijft fraai. Voor het volume van audio, telefoon en navigatie is er gewoon een fysieke draaiknop, prima! Eén druktoets op het stuur aanraken is voldoende om de adaptieve cruisecontrol te activeren die alle eerdere instellingen onthoudt. De bagageruimte, afhankelijk van de versie 499 of 527 liter minimaal, is groot genoeg. De tweewielaangedreven versies hebben voorin ook voldoende ruimte voor de laadkabels, wel zo prettig. 

‘Het interieur sluit aan bij de stijl van de buitenkant: strak, functioneel en heel fraai afgewerkt’

De IONIQ 5 is er met keuze uit twee accupakketten (58 en 73 kWh) en drie motorvermogens (125, 160 of 225 kW). In het laatste geval, zoals de testauto, is er ook vierwiel- in plaats van achterwielaandrijving. Méér is echter niet altijd beter. Naast minder bagageruimte biedt die topversie een acceleratievermogen waarmee ik in het Nederlandse verkeer niks kan. De basisversie is waarschijnlijk minstens zo prettig in de omgang. Het stroomverbruik zal daarbij ook lager uitvallen, want ik reed steeds rond de 20 kWh/100 km, met als gevolg een  actieradius van rond de 360 km, véél minder dan de 460 die de folder belooft. De IONIQ 5 kan een enorme laadsnelheid aan (tot 300 kW), maar vind maar eens een snellader die dat ook biedt.

Op de weg blijkt dat de rijstrookcorrectie nerveus wordt van stevige zijwind. Dwarsrichels van viaducten bijvoorbeeld zijn goed voelbaar, maar verder is dit een fijne, comfortabele, bijna geruisloze metgezel, vooral ook op lange ritten. 

Conclusie: Hyundai (en Kia!) heeft alle ervaring met elektrische modellen gebundeld in de IONIQ 5. Het resultaat: een erg fijne, volledig elektrische klasse-auto. Het kwaliteitsniveau is zo hoog als we van Hyundai gewend zijn, dus is er vijf jaar volledige garantie, zonder kilometerlimiet, met zelfs acht jaar garantie op de batterij. 

Delen