Hyundai Kona Electric

Met deze volledig elektrische SUV gaat Hyundai waarschijnlijk een aanzienlijk steentje bijdragen aan de popularisering van elektrisch rijden.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Hyundai

 

Als stoere SUV is de Kona precies het type auto dat nu enorm gewild is. Na het floppen van een concurrent is dit de eerste volwaardige elektrische middenklasse-SUV die niet alleen veel zakelijke, maar ook particuliere gebruikers kan aanspreken. Voor de zakelijke rijder is het goed te weten dat de 4 procent bijtelling ook bij aanschaf in 2019 van kracht blijft voor elke versie van de Electric.

Prijs vanaf € 39.195,- Bijtelling 22 procent

De Kona is er overigens ook met een (1,0 liter) benzinemotor. De elektrische versie, herkenbaar aan zijn front zonder grille, kost zo’n 15.000 euro méér dan een identieke benzineversie. Er moeten dus heel wat kilometers worden gereden voordat dat verschil is terugverdiend.

De elektrische versie is 450 kg zwaarder dan de benzinevariant. Dat gewicht zit vooral in de accu die zich onder de voorstoelen bevindt, waardoor je tijdens het rijden niks merkt van de extra massa die de auto moet meetorsen. De elektromotor levert 150 kW/204 pk en daarmee is de Kona Electric méér dan voldoende vlot in het gebruik. De acceleratiecijfers (0-100 km/u in 7,6 sec.) doen mij niet zoveel eerlijk gezegd; veel belangrijker vind ik dat deze Hyundai relatief zuinig met zijn elektrische energie omspringt.

Relatief zuinig met zijn energie

Het praktijkverbruik lag – volgens de boordcomputer – bij mij steeds tussen 12 en 15 kWh/100 km. Met de 64 kWh-accu in de testauto op 100 procent is een actieradius van minstens 425 kilometer realistisch. Zelfs als u kiest voor consequent snelladen tot 80 procent, is grofweg 350 kilometer nog steeds haalbaar. Kilometers blijken van elastiek, want het lukte me soms om de actieradius op een rit minder te laten teruglopen dan de werkelijk gereden afstand. In 2019 komt er ook een versie met 40 kWh-accu. Die zal wat goedkoper zijn, maar dan nog zou de 64 kWh-versie vanwege het gebruiksgemak mijn voorkeur hebben.

De Kona is redelijk ruim, al is de bagageruimte met 332 liter inhoud wat krap voor zo’n auto. De achterbank is ruim genoeg voor twee volwassenen. Van de drie ‘modi’ vind ik Comfort het beste bij de auto passen, maar ook dan reageert hij stug op kleine hobbels. In de zeer rijke uitrusting van de gereden topuitvoering valt onder meer het heldere beeld van de achteruitrijcamera op. Heel goed vind ik dat de Kona bij lage snelheid een zoemgeluidje produceert om voetgangers en fietsers erop te attenderen dat de auto eraan komt. Nog een plus: de flinke opbergruimte in het interieur, ónder de ‘brug’ die vanaf het dashboard tussen de stoelen doorloopt naar achteren.

Conclusie: voor wie graag ‘uitstootloos’ in een stoere SUV wil rijden, is de Kona Electric een prima optie. In aanschaf is hij aan de prijs, maar hij rijdt verrassend zuinig. De kwaliteit wordt onderstreept door vijf jaar volledige garantie, zonder beperking.

Delen