Ik wens…

Wat wil iemand die in het ziekenhuis ligt? Er zo snel mogelijk weer uit, dacht ik, en tot die tijd een tv om een beetje de tijd te doden. Maar nee, onderzoek wijst uit dat de hedendaagse patiënt heel andere verwachtingen heeft. De behoefte aan laagdrempelige toegang tot informatie over het dieet, over het ziekteproces en over de vraag wanneer een afspraak met de arts gepland staat is alleszins redelijk. Goede informatie over de nazorg ook.

Maar we willen meer, zo blijkt. Een privékoelkastje. Een koptelefoon om omgevingsgeluid te dempen. Beeldcontact met het thuisfront via Facetime, Skype of een webcam. Als Disney het ziekenhuis runde, deed die er waarschijnlijk ook nog iedere dag een digitale verse bos bloemen bij, waarom niet. Mensen willen vermaakt worden. En de indruk die dit onderzoek wekt is dat de patiënt steeds meer een consument is geworden, voor wie precies hetzelfde geldt.

De patiënt is steeds meer een consument geworden die vermaakt wil worden

De vraag of hij hieraan ook consequenties wil verbinden op het moment dat hij geen patiënt is maar gewoon als gezonde verzekerde zijn zorgpremie moet betalen, is in dit onderzoek helaas niet gesteld. “Wilt u maandelijks wat meer betalen om straks, ooit, als het misschien eens een keer nodig is, een privékoelkastje tot uw beschikking te hebben en een geluiddempende koptelefoon?” Ik durf de gok aan dat weinig mensen die vraag met ja zouden beantwoorden als de zorgverzekeraar die bij het aanbieden van de premie stelt.

Geluiddempende oordoppen verkoopt Mediamarkt. Zo snel mogelijk na een behandeling weer je bed uitkomen om naar de koelkast in het keukentje te lopen, is beter voor je spieren en meer herstelbevorderend dan vanuit je bed in een greep uit je privékoelkastje doen. En voor beeldcontact met het thuisfront kun je je eigen smartphone of tablet meenemen. Denk eens na.

Delen