‘Ik word weleens moe van mijzelf’

Naast dierenarts is Michiel Hoynck van Papendrecht (53) ook
‘autodokter’. De ondernemende zorgprof restaureert vooral luchtgekoelde Porsches maar kijkt daarnaast ook naar de toekomst van de mobiliteit.

Tekst: Wout de Bruijne | Beeld: De Beeldredaktie/Merlin Daleman

In zijn rol als dierenarts draagt Michiel Hoynck van Papendrecht andere werkkleding dan onder de brug in zijn garagebedrijf. Daar vind je hem meestal in een houthakkershemd dat, gezien de gaten, de houdbaarheidsdatum voorbij lijkt. Maar het is typisch zo’n kledingstuk dat je pas weggooit als het echt niet meer anders kan; het zit gewoon het lekkerst. Het is misschien een overeenkomst met de auto’s in de werkplaats. “We werken hier voornamelijk aan oudere luchtgekoelde Porsches 356 en 911. Omdat we daar de meeste kennis van hebben, maar vooral ook omdat dit voor ons aficionado’s de ‘echte’ Porsches zijn.”

De ‘wij’ waaraan de dierenarts/garagehouder refereert, zijn, buiten hemzelf, de vijf monteurs en twee ‘dames van kantoor’ van Speedco, zijn garagebedrijf in Bergeijk nabij Eindhoven. De werkplaats staat vol auto’s waarvan liefhebbers dromen en waaraan de vakmannen mogen sleutelen. Ze doen alle voorkomende werkzaamheden, van een eenvoudige beurt tot een complete zogenaamde ‘nut and bolt’ restauratie. “Daarbij doen we laswerk, opbouwwerk en motor- en bakrevisie”, licht Hoynck van Papen­drecht toe, “eigenlijk alles behalve spuiten. Niet-luchtgekoelde Porsches die sommige klanten daarnaast ook bezitten, onderhouden we erbij. Maar daar ligt niet ons hart.” Zelf ‘verloor’ de dierenarts zijn hart aan het merk toen hij tien jaar was en zijn broer met een 911 thuiskwam. “Maar dat was voor mij voorlopig onbetaalbaar, mijn eerste auto werd een VW kever. Daaraan heb ik veel zelf gesleuteld, want dat was een grote hobby.” 

Natuurlijk is Michiel Hoynck van Papendrecht op 5 oktober aanwezig op de dag van de duurzame mobilitieit. Hij brengt een full electric auto mee zodat u zelf eens een kijkje kunt nemen. Graag beantwoordt hij uw vragen. Kijk voor informatie op vvaa.nl/ledenvoordeel.

Toen hij tijdens zijn studie coschappen in Florida liep, exporteerde Hoynck van Papendrecht een Porsche naar Nederland. Hij kreeg de smaak te pakken en bleef Porsches importeren en verkopen en er soms aan sleutelen, alleen of met hulp.

Hij deed het maar af en toe, maar nadat de dierenarts vijf jaar geleden een levensbedreigende operatie had ondergaan, gooide hij het roer om. Hij verkocht de helft van zijn dierenkliniek en maakte gedeeltelijk werk van zijn hobby; Hoynck van Papendrecht kocht Porsche-restaura­tiebedrijf Speedco in Bergeijk. Momenteel is hij daar gemiddeld anderhalve dag per week fysiek aanwezig, maar in zijn hoofd is hij er 24/7 mee bezig’. “Toch blijf ik bovenal dierenarts, dat kan ik niet missen, ik ben gek op dieren.”

Speedco is inmiddels een begrip in de wereld van de luchtgekoelde motoren en sommige auto’s die worden binnengebracht hebben er een lang leven op zitten. “We hebben Porsches gerestaureerd die decennia lagen weg te roesten in een woestijn in Amerika en waarvan de onderste 20 centimeter compleet was verdwenen.”

Zelf produceren

Om de wagens weer als nieuw en in de originele staat te brengen, bestelde het garagebedrijf her en der onderdelen. Maar steeds vaker bleken die niet meer leverbaar, van slechte kwaliteit of absurd duur. De dierenarts/ garagehouder liet zich er niet door afremmen. “Met hedendaagse technieken als 3D scanning, reverse engineering, lasersnijden en CNC frezen, zijn we zelf onderdelen gaan produceren.” Inmiddels exporteert de nieuwe bedrijfstak, Speedco Parts, wereldwijd al zo’n 500 eigen producten, nota bene soms naar Porsche zelf.

Kijkoperaties

Naast ondernemerschap is vindingrijkheid een kenmerk van de díerenarts Hoynck van Papendrecht; die begon in 1993 als eerste in Nederland met het ontwikkelen van de laparoscopische operatietechniek bij dieren. De geboren en getogen Rotterdammer startte daarmee nadat hij zich als dierenarts voor gezelschapsdieren in Naaldwijk vestigde bij dierenkliniek ’t Westland.

‘Ik ben gegrepen door elektrisch rijden’

In die tijd was de laparoscopie bij humane patiënten in Nederland in opkomst. Vader Hoynck van Papendrecht deed als gynaecoloog een van de eerste laparoscopische sterilisaties in ons land.Zoon Michiel kreeg het idee om ook op zíjn soort patiënten kijkoperaties te gaan toepassen. Alleen moest hij het wiel zelf uitvinden, want er was geen opleiding. “Om expertise en routine op te bouwen, besloot ik sterilisaties te gaan doen omdat die behandelingen relatief veel voorkomen in de dierenpraktijk. Uiteindelijk vond ik een professor aan de Universiteit Utrecht bereid om met mij samen de operatietechniek verder te ontwikkelen en daarna ben ik die in de praktijk gaan uitvoeren. ”

Inmiddels is Hoynck van Papendrecht zeer succesvol met de laparoscopie en heeft hij ruim 25.000 kijk-operaties gedaan vanuit negen praktijken door het land. Dergelijke operaties bij dieren zijn echter nog steeds geen gemeengoed in Nederland. “Wij hebben een grote naam op dat gebied door onze jarenlange ervaring. Dierenartsen die dit ook willen gaan doen, moeten aanzienlijk investeren in tijd en geld en er is nog steeds geen gedegen opleiding voor. 

De gedeeltelijke carrièreswitch na zijn zware operatie heeft hem naar eigen zeggen niet echt rustiger gemaakt. Hoynck van Papendrecht heeft er een soort haastgevoel aan overgehouden. “Er schieten mij mijn hele leven al te pas en te onpas ideeën te binnen, ik word weleens moe van mezelf”. Lachend: “En anders mijn vrouw wel. Ik voel me gezond, maar ervaar toch ook een grotere urgentie om plannen sneller te realiseren.”

Een van zijn nieuwste ideeën heeft te maken met het elektrische rijden waardoor hij vertelt te zijn gegrepen. “Ik kocht vorig jaar bij een handelaar een Fiat 500 Full Electric. Die rijervaring vond ik sensationeel. Helaas was de service van de verkoper om te huilen; garantie tot de poort, vooral niet terugkomen.”

Dat kon beter, bedacht de deeltijd dierenarts/garagehouder en voilà weer een idee was geboren. “Een van mijn monteurs heeft alle papieren voor het onderhoud van volledig elektrische auto’s (EV’s). Ik besloot dat soort auto’s, voornamelijk Fiat, Golf en Tesla, zelf te gaan importeren. Op die manier kan ik ze particulier en zakelijk met garantie en onderhoud aanbieden, zoals ik vind dat het hoort.” 

Powerwall

Maar de ideeënstroom droogde hiermee niet op. Hoynck van Papendrecht is momenteel bezig om de energie van zijn zonnepanelen op te slaan in de accu-capaciteit van zijn elektrische auto in plaats van die terug te leveren aan het net. “Daarmee wordt je vierwieler een rijdende ‘powerwall’ waarvan je energie kunt gebruiken op tijden dat het voor jou het gunstigst is, zelfs op een andere locatie. 

Ook in zijn oorspronkelijke vakgebied blijven de ideeën binnenstromen. “Momenteel ben ik bezig om bij damherten en edelherten de hinden laparoscopisch te castreren. Inmiddels hebben we al enkele dieren succesvol behandeld. Het moet op den duur leiden tot een diervriendelijk en maatschappelijk geaccepteerde beheersing van de populatie van wilde grazers in probleemgebieden. Binnenkort hebben hierover we de eerste gesprekken met de verantwoordelijke instanties. Wie weet doe ik straks jaarlijks meer edelherten dan huisdieren.”

Delen