In de zorg gaat het allemaal niet zo snel

De zorg is aan het veranderen, als arts voel je het en bovendien hoor je het overal. Opvallend is dat het niet zelden berichten zijn met een negatieve lading; de druk is te hoog, de zorgkosten stijgen, de zorg is niet voldoende patiëntgericht. Maar is het dan echt alleen maar negatief?

Ja, er komen meer patiënten met chronische ziekten en ja, we leven langer met deze chronische ziekten. Dit resulteert absoluut in een verdere toename van de druk op de zorg en in een onvermijdelijke toename van de kosten van de zorg. Allemaal aspecten die op zich al reden genoeg zijn om te moeten en willen veranderen.

Máár… gelukkig zijn er niet enkel slechte ontwikkelingen in de zorg, want profiteert de zorg ook niet enorm van de digitale ontwikkelingen die buiten de gezondheidszorg inmiddels in een stroomversnelling zijn geraakt? Kunstmatige intelligentie, big data, machine learning, technieken waar we allemaal dagelijks, bewust of onbewust, mee te maken hebben. Als je het mij vraagt profiteert de zorg hier ook enorm van…alleen gaat het in de zorg allemaal niet zo snel.

Hoe weten wij dokters wat er van alle digitale ontwikkelingen veilig en betrouwbaar is?

Toch denk ik dat we het niemand kwalijk kunnen nemen dat de gezondheid achterloopt op de razendsnelle ontwikkelingen in digitalisering. Immers, alleen al de aspecten veiligheid en betrouwbaarheid zijn aspecten waar je geen concessies in kan doen bij de ontwikkeling en implementatie van producten in de zorg. En hoe weten wij dokters wat veilig en betrouwbaar is? En bovendien, waar begin je? Er is tegenwoordig een wildgroei aan innovatieve initiatieven zowel op kleine als op grote schaal. Geef daarom een arts, die al steeds meer onder druk komt te staan, eens ongelijk om de voorkeur te geven aan een oude vertrouwde manier van werken.

Vanuit mijn huidige perspectief als arts werkzaam bij een ontwikkelaar voor datagedreven beslissingsondersteunende software voor de zorg, zie ik dat er vanuit de zorg met een open, maar ook kritische blik naar de ontwikkelingen wordt gekeken. Maar eerlijk gezegd valt het me absoluut niet tegen, er is een grote groep zorgverleners die ongelofelijk enthousiast is over de verschillende ontwikkelingen. Een groep die veelal ook betrokken is bij innovatieve initiatieven. En dat er ook kritische geluiden terugkomen zet de ontwikkeling denk ik juist op scherp. Juist die synergie tussen ontwikkelaar en zorgverlener, oftewel de eindgebruiker van het product, maakt dat we producten kunnen ontwikkelen die in de toekomst de druk van de zorgketel af kunnen halen en de kosten potentieel kunnen drukken. De zorg heeft dus wat tijd nodig, maar laat als zorgverlener je stem vooral wel horen.

Delen