Invloed op de kwaliteit?

Een interessante stelling van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties op Twitter afgelopen vrijdag: ‘Als patiënt kun je altijd invloed uitoefenen op de kwaliteit van de kankerzorg.’

O ja?

Een familielid van me kreeg net voor de kerst de diagnose kanker. De operatie is al achter de rug en het vervolgtraject is gedefinieerd: chemokuur, hormoontherapie en immunotherapie. Maar eerst wordt het voorlichtingsgesprek hierover uitgesteld omdat de oncologisch verpleegkundige ziek is. Geen paniek, ze is twee dagen later beter en geeft goede uitleg. De behandeling kan snel starten. Afgelopen vrijdagochtend om precies te zijn, ongeveer op het tijdstip waarop NFK die stelling de wereld in Twitterde.

Maar donderdagmiddag ging de telefoon: het wordt niet vrijdag maar de volgende dinsdag. Waarom? “De dokter moet naar een congres.” Pardon? Sinds wanneer boeken medisch specialisten hun congresbezoek pas een dag van tevoren in? Deze reden riekt aan alle kanten naar een smoesje. “Als ze het vragen zeg maar dat ik naar een congres moest. Dat accepteren ze wel. Het laat zien dat ik mijn vak bijhoud.” Kortom: het leidt tot twijfel bij de patiënt en diens naasten, en dat is een slechte voedingsbodem voor vertrouwen. Bovendien werpt het vraag op in hoeverre het betreffende ziekenhuis de continuïteit van zorg heeft geborgd.

Kun je als patiënt invloed uitoefenen op deze gang van zaken? Ja, natuurlijk kan dat NFK. Je kunt je beklag doen en hopen dat er naar je geluisterd wordt. Maar je gaat er eigenlijk vanuit dat de kwaliteit – net als het cliëntbesef – in het organisatiebeleid verankerd is.

Delen