Jeep Renegade

De naam Jeep komt van G.P., wat voor ‘general purpose’ staat. Bijna 75 jaar later is Jeep van Fiat en verschijnt de Renegade. Die is compacter dan andere modellen van Jeep. 

Tekst: Bart van den Acker

 

De Renegade is niet alleen een uitbreiding ‘naar onderen’ van het assortiment van Jeep, maar omvat ook een heel nieuw aanbod. Feitelijk is er geen andere auto zoals deze op de markt. Jeep biedt een gecompliceerd scala aan uitvoeringen. Daarbij zitten versies die op extreem slecht terrein goed uit de voeten kunnen. De bestverkochte worden ongetwijfeld de versies die vooral thuishoren op het asfalt, met normale (voorwiel)aandrijving en een moderne benzinemotor.

01-2015p073aPrijs vanaf €  22.990,-  VvAA Lease vanaf € 557,55  Bijtelling 25%

Het grappige is dat die varianten uiterlijk niet of nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden. De Renegade is stoer om te zien, maar hij heeft ook iets speels, alsof je ’m niet té serieus moet nemen. Dat komt ook door diverse leuke details. Op de gekste plekken kom ik zeven verticale strepen en twee rondjes tegen, een verwijzing naar het front van de oer-Jeep. Rechtsonder op de voorruit zie je, als je goed kijkt, een minuscule Jeep over een zandheuvel klauteren. Midden op het dashboard staat ‘since 1941’. Het is maar dat u het weet. Een minpunt zijn de voorruitstijlen, voor mijn gevoel zo dik als brugpijlers. Een fietser of voetganger gaat hier gemakkelijk achter schuil (vooral op rotondes!). Daarnaast zijn ook de buitenspiegels erg groot uitgevallen.

Stroomlijn van een fietsenschuurtje

Door zijn extreem hoekige vorm is de Renegade bijzonder ruim. Volwassenen zitten ook achterin uitstekend, het vlakke dak zorgt voor veel hoofdruimte. Achter het stuur zit ik vrij hoog, ook met de stoel in de laagste stand. Gevoelsmatig geeft dat een ‘wie doet me wat’-gevoel. Het dashboard is mooi afgewerkt, maar ik noteer wel wat minpuntjes. De opbergruimte rond de bestuurder is minimaal. Sommige functies op het middelste deel van het dashboard zijn lastig afleesbaar, de bui-tentemperatuur daarentegen staat maar liefst drie keer aangegeven! De schakelaar voor de alarmknipperlichten zit veel te verdekt opgesteld. De besturing is fijn. De automatische stuuringrepen als ik in de buurt van een wegmarkering kom, niet. Het onderstel is vooral comfortabel, maar kleine oneffenheden worden soms hard doorgegeven.

Ik reed een versie met de fijn schakelende zesversnellingsbak en de 2 liter dieselmotor. Die is wat rauw; alleen op kruissnelheid is het geluidsniveau prettig laag. Met een rijklaar gewicht van 1600 kg en de stroomlijn van een fietsenschuurtje, zijn hoge verwachtingen van het verbruik onterecht. Naar verhouding is de 1 op 14 die ik reed daarom lang niet slecht.

Conclusie:professionele gebruikers kennen Jeep. De potentiële kopers van deze Renegade zijn jonge mensen die vooral dat berestoere uiterlijk waarderen. De ruimte en andere eigenschappen zijn dan mooi meegenomen. Het gros zal kiezen voor de 1,4 benzineversie, maar durf dan ook een flitsende kleur te bestellen! 

Delen