Kia Stonic

Compacte SUV’s staan enorm in de belangstelling. In deze klasse brengt Kia de Stonic, die best eens heel populair kan worden.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Kia

 

Wat telt nou écht bij compacte SUV’s? Het uiterlijk vooral, want zo veel slimmer of handiger dan een normale compacte auto is zo’n kleine SUV niet. Kia’s Stonic is stoer en een tikje extravert, alsof-ie wil zeggen: kijk mij eens! Het front heeft tegelijkertijd ook iets vriendelijks. Details als de geknikte onderlijn van de portieren en de overdwars doorlopende contrasterende ‘balk’ over het dak maken ’m onderscheidend.

Prijs vanaf € 18.995,-  Bijtelling 22 procent

Belangrijk in het hele concept zijn de ruime mogelijkheden de Stonic naar eigen smaak aan te kleden. Met keuze uit vijf kleuren voor het dak zijn er in totaal al 29 kleurvarianten. Er zijn vijf uitrustingsniveaus, met keuze uit twee motoren. De Stonic is optisch een totaal andere auto dan de ingetogen Rio, waarmee hij wel de onderhuidse techniek deelt.

De Stonic is ruim genoeg voor vier volwassenen van gemiddeld postuur. De bagageruimte (352 liter) is normaal voor dit formaat auto. De afwerking van het hele interieur is netjes en degelijk. De voorstoelen zitten prima. De achterbank is wat plat en vlak, maar dat heeft met het oog op kinderstoeltjes en dergelijke ook zijn voordelen. Ik reed een van de meest complete uitvoeringen en juist bij de dingen die het verschil maken met een eenvoudige uitvoering, heb ik wat kleine ergernissen. Ik kan mijn iPhone wel via Bluetooth aanmelden en ik kan praten en luisteren zonder de telefoon in de hand te houden, maar ik kan ’m niet handsfree via de display bedienen. De automatisch inschakelende ruitenwissers doen zelden wat ik wil en de automatisch ontstekende verlichting werkt niet bij motregen, dus die schakel ik ook zelf maar in, om er vervolgens achter te komen dat er géén waarschuwingssignaaltje voor ‘vergeten verlichting’ aanwezig is.

Hij kan naar eigen smaak worden aangekleed

Ondanks de technische overeenkomst rijdt de Stonic wel anders dan de Rio. Om te beginnen is de zitpositie hoger, wat hoort bij het soort auto. De afstemming van het onderstel is erg hard. Kleine oneffenheden worden nauwelijks verwerkt en dat is juist op kruissnelheid op de snelweg niet comfortabel. Zeer afhankelijk van het soort asfalt is er ook nogal wat bandengeluid te horen. Ik reed de 1,0 driecilinder met turbo (88 kW/120 pk), er is ook een 1,2 liter viercilinder (62 kW/ 84 pk). Die driecilinder valt op door de fijne trekkracht bij lagere toerentallen. In combinatie met de prettig schakelende zesbak maakt dit de Stonic tot een gevoelsmatig lekker vlotte auto. Het motorische geluidsniveau op kruissnelheid is aangenaam laag. Bij zeer wisselend gebruik reed ik 1 op 14, een redelijke waarde voor het soort auto.

Conclusie: deze Kia kan zich prima meten met andere nieuwkomers in deze klasse, waarbij de uitgebreide garantie (zeven jaar!) een extra pluspuntje is.

Delen