Knarsetandend

Tandarts Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT), had het er druk mee gisteren. De kop die de Consumentenbond koos voor haar nieuwsbericht over de mondzorg: ‘Tandartsprijzen en -adviezen lopen sterk uiteen’ was hem duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. De Consumentenbond kopte hiermee op basis van een steekproef waarbij zes consumenten met gebitsproblemen steeds bij vier of vijf tandartsen een second opinion vroegen en een behandelplan op schrift. De behandelingen die de tandartsen voorstelden verschilden per patiënt.

Vaartjes was in zijn wiek geschoten. “Jammer dat we niet zijn geconsulteerd”, reageerde hij op Twitter. “Logisch dat er met maatwerk ook verschillende oplossingen met verschillende prijzen zijn.” Hij heeft gelijk. Wie een second opinion vraagt, kan verwachten dat hij van een aantal behandelaars een ander behandeladvies krijgt dan het behandeladvies dat de eerste behandelaar gaf. Iedere behandelaar maakt zijn eigen afwegingen, en zo krijgt de patiënt een totaaloverzicht van behandelopties waaruit hij kan kiezen. Geen reden voor een stemming makende kop boven een nieuwsbericht. Maar misschien vond de Consumentenbond dat ze al een poosje onvoldoende in het nieuws was geweest.

Het werd er alleen maar erger op toen Skipr het nieuwsbericht overnam onder de kop: ‘Tarieven tandartsen lopen sterk uiteen’. Dat doen ze nu juist niet, want de tandartstarieven worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit en zijn bindend. “Ik zou willen dat de prijzen echt konden variëren”, reageerde Vaartjes, refererend aan het experiment vrije tarieven in de mondzorg. Dat dit al kort na de start de nek werd omgedraaid zonder de kans te hebben gehad zich echt te bewijzen, zit de tandartsen nog steeds dwars.

Delen