Kopen of leasen

Rijden in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Tegenwoordig kan het ook privé. De voor- en nadelen op een rij.

Tekst: Arwen Kleyngeld | Beeld: Shutterstock

 

Vooral jonge mensen willen niet per se een auto bezitten, maar wel gebruiken. Private lease past in die trend. De voordelen zijn duidelijk. Het is niet nodig een grote som geld bij elkaar te sparen voor de aanschaf van een nieuwe auto. In een vast bedrag per maand zijn alle kosten meegenomen: verzekering, afschrijving, wegenbelasting, onderhoud en bandenwissel. Gebeurt er iets, dan regelt de verzekering de schade en staat er direct vervangend vervoer klaar. Bijtelling, zoals bij zakelijk leasen, is niet van toepassing.

Een eigen auto vaak voordeliger bij langer gebruik

Nadelen zijn er ook. Door de jaren heen rekent u een pittig bedrag af, maar de auto wordt nooit van uzelf. Het geld is weg, net als bij een huurwoning. Wilt u het verschil berekenen tussen aanschaf en lease, dan kunt u een offerte opvragen voor de private leasekosten van het gewenste type auto. Check wel of opties zoals airco en navigatie zijn inbegrepen. Vergelijk deze kosten met de rente over een lening die u zou afsluiten voor de aanschaf van de nieuwe auto, vermeerderd met de jaarlijkse kosten voor de verzekering, wegenbelasting en een geschat bedrag voor onderhoudskosten. De restwaarde na drie jaar kunt u van de kosten aftrekken en zo komt u op een bedrag per maand. Een eigen auto zal vaak voordeliger uitpakken wanneer u besluit langer in de auto te blijven rijden. Als u eigen vermogen heeft, zal kopen waarschijnlijk aantrekkelijker zijn dan leasen, vanwege de lage rente op spaargeld. Leasen is vooral een goede optie voor mensen die zonder rompslomp elke drie jaar een nieuwe auto willen en/of geen of weinig eigen vermogen bezitten. Voor jongeren, die soms lastig geld kunnen lenen, is private lease een mooie kans.

Kleine lettertjes

Kiest u voor private lease, dan zitten er nog wel een paar addertjes onder het gras. Sinds vorig jaar wordt het leasecontract als lening bij BKR geregistreerd, waardoor bijvoorbeeld het bedrag dat u aan hypotheek kunt krijgen, veel lager is dan het zonder leasecontract zou zijn geweest. Een ander punt is de looptijd van het contract. Er zijn private leaseaanbieders die flexibele contracten aanbieden. Stel dat u een overeenkomst afsluit voor drie jaar en er gebeurt in de tussentijd iets in uw privésituatie, zoals een echtscheiding of ontslag, dan kan het zijn dat u nog jaren doorbetaalt voor een auto die u niet gebruikt.

Een ander mogelijk probleem is gebruikersschade. Zijn er geen normen opgenomen over schade, dan wordt willekeurig beoordeeld of de schade normaal is of niet. Als u bij het inleveren de hele auto moet laten spuiten, is dat een dure en onverwachte, hoge kostenpost. Tot slot kunt u te maken krijgen met extra kosten als u meer rijdt dan het afgesproken aantal kilometers.

De Vereniging Autolease Bedrijven heeft een keurmerk, waar veel leasebedrijven bij zijn aangesloten. Daarin is een aantal zaken geregeld, zoals 14 dagen bedenktijd en een onafhankelijke geschillencommissie. keurmerkprivatelease.nl

Leasen bij VvAA

VvAA biedt ook private lease aan. Leden hebben de keuze tussen een ‘Vast & Zeker’-
en een ‘Fris & Flexibel’-pakket. “Dat eerste pakket is voordeliger”, zegt Sophie Hulshof van VvAA. “Bij het tweede kunnen leden van het contract af als bijvoorbeeld blijkt dat de BKR-registratie gevolgen heeft voor een hypotheekaanvraag. Bij de samenstelling van ons aanbod hebben we rekening gehouden met de ‘nadelen’ van private lease. Zo brengen wij geen boetes in rekening bij overlijden of ontslag en is het bedrag bij schade gemaximeerd op € 250,- per schadegeval.” vvaa.nl/privatelease