Le Grand Paradis

Vijf jaar lang trok David Pattyn elke winter de Alpen in om wilde dieren te fotograferen. Zijn fysiek en geduld werden op de proef gesteld, maar uiteindelijk volgde de beloning. Meerdere  foto’s zijn in gerenommeerde natuurtijdschriften gepubliceerd. Nu deelt de anesthesioloog zijn ‘Alpen-project’ in Arts en Auto

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: David Pattyn

Als anesthesioloog in het Jeroen Bosch Ziekenhuis draait David Pattyn (52) veel nachtdiensten. In de ochtend heeft hij dan tijd om zijn ‘uit de hand gelopen hobby’ te beoefenen. “Tijdens het werk sta ik continu ‘aan’ en ben ik aldoor onder de mensen. In de natuur, met alleen mijn camera, kom ik tot rust.” Mede door corona is Pattyn de laatste tijd alleen in de Nederlandse natuur actief. Hij werkt samen met de stichting Brabants Landschap, waarvan hij toestemming heeft gekregen om in afgesloten gebieden te fotograferen. “Omdat ik op een ethische manier te werk ga. Ik ben geen jager, ga niet lompweg op alles af. Ik wil het natuurlijke gedrag van dieren in hun natuurlijke leefomgeving in beeld brengen.” 

Vóór COVID 19 doet Pattyn dat ook geregeld in het buitenland, tijdens vakanties met het gezin, van Brazilië tot Bulgarije en van India tot Italië. “Mijn vrouw en twee kinderen skiën graag, ik heb er niet zoveel mee, maar ontdekte wel dat de Alpen veel meer zijn dan een grote skipiste. Met name de Gran Paradiso, een hoge bergtop in de Grajische Alpen, is werkelijk een natuurparadijs.” Samen met zijn zwager bezoekt de anesthesioloog vijf winters achter elkaar dit gebied, op zoek naar ‘unieke fotokansen’. “Het is fysiek zwaar, klimmen in de sneeuw, en niet zonder gevaar. Daarom zijn we eerst met een ervaren alpinist op pad geweest om te leren wat gevaarlijk kan zijn.”

Tijdens de meeste van hun trips valt het weer tegen. “De zon schijnt vaak in de Alpen. Om te skiën fantastisch, fotografisch verschrikkelijk.” Maar de aanhouder wint: een week lang hevige sneeuwval. “Dat dwingt de dieren om lager te komen. Gaandeweg leer je ook hoe ze zich gedragen en waar ze zouden kunnen opduiken.” Daardoor lukt het Pattyn om unieke beelden te schieten, waarvan een aantal in natuurtijdschriften in Zweden, Frankrijk, Duitsland en Engeland is gepubliceerd. De oude steenbok die in de vallei schuilt voor een zware sneeuwbui (foto linksboven) levert de arts zelfs een nominatie op voor de meest prestigieuze natuurfotowedstrijd ter wereld. Dat Pattyn en zijn zwager na het maken van deze foto geëvacueerd moeten worden omdat een lawine de weg terug heeft geblokkeerd, nemen zij op de koop toe.