Lean voor de zorg – een introductie
Het St. Elisabeth ziekenhuis gebruikt sinds zeven jaren deze leanfilosofie. Het was Marc Rouppe van der Voort die destijds als innovatiemanager het ziekenhuis kennis liet maken met deze, oorspronkelijk vanuit de auto-industrie komende, vorm van procesverandering. Na een geleidelijke introductie en voorzichtige experimenten zijn steeds meer afdelingen gaan werken volgens leanprincipes. Naast de afdeling oogheelkunde zijn bij het laboratorium medische microbiologie, de afdelingen neurochirurgie en orthopedie de leanmethodes als eerste vast ingebed in de dagelijkse routines, waarna het zich verder verspreidde.
Mede door het succes bij het Elisabeth zijn ook andere zorginstellingen overgegaan op lean. De stichting Lean in de Zorg (www.lidz.nl) heeft inmiddels 55 zorginstellingen als lid. Zo’n 30 ziekenhuizen en 25 care instellingen werken volgens deze filosofie. Een steevast overboekt, jaarlijks terugkerend leansymposium in Tilburg, drie praktijkboeken over lean in de zorg, een recente publicatie in het NTvG en presentaties op internationale congressen geven blijk van een toenemende interesse in, en groeiend belang van procesinnovaties met behulp van lean.
Succes moet je vieren en vooral ook delen, zodat anderen ervan kunnen profiteren. De afgelopen jaren heeft Marc Rouppe van der Voort, samen met een groep enthousiaste managers en specialisten in het St. Elisabeth ziekenhuis, kunnen zorgen voor een juiste voedingsbodem voor de leanveranderingen. Inmiddels is Marc Rouppe van der Voort werkzaam in het St. Antonius Ziekenhuis te Nieuwegein als manager Lean en zorglogistiek, maar blijven we regelmatig sparren om de leanfilosofie voor de zorg verder te ontwikkelen.
Overtuigd van de toegevoegde waarde van lean en ’ter leering ende vermaeck’ zullen Marc en ik om beurten verhalen over onze ervaringen, valkuilen, ergernissen en plezier bij het lean innoveren.
1 reactie
Mooie blog en leuk initiatief om wekelijks te vertellen hoe de invoering van “lean” loopt.
Belangrijk is medewerkers hierin mee te nemen; “lean” werken vraagt van iedereen echt anders te leren denken en werken en verantwoordelijkheid te (leren) nemen voor het proces als geheel en elke specifieke bijdrage daaraan. Een gelijkwaardige afstemming tussen professionals is essentieel, evenals het delen van inzichten en resultaten. Geregeld successen “vieren” maakt het proces bovendien erg leuk.
Heb recent besproken met de Narmada Academie over de vraag hoe je mensen in beweging kunt krijgen, want er zijn altijd mensen die een vernieuwing of verandering niet zien zitten, bepaald cynisch zijn of niet snappen wat er moet gaan gebeuren. Maar goed, dat is het specialisme van de Narmada Academie.
Persoonlijk denk ik dat er met “lean” veel te winnen valt, zowel aan kwaliteitswinst als effectiviteit en efficiency. Maar het mooiste is dat mensen betrokken en geïnspireerd met hun werk bezig zijn en dat ook tot uitdrukking zien komen in de manier waarop wordt gewerkt en de resultaten die worden bereikt. Ben benieuwd naar het proces en de wekelijkse vooruitgang.
Karel Nugteren
2 oktober 2013 / 11:52