Lexus ES

Gaat de ES ervoor zorgen dat Lexus eindelijk eens ‘top of mind’ wordt bij kopers in het hogere segment?

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Lexus

De ES vervangt Lexus’ GS. Deze naamswijziging geeft al aan dat het om een compleet nieuw model gaat. Er is slechts één motorisering, als 300h, met de h van hybride. Als er iets te kiezen valt, heeft dat mijn voorkeur, maar in dit geval stelt de aandrijflijn me zeer tevreden.

Prijs vanaf € 54.995,- Bijtelling 22 procent

De 2,5 liter viercilinder benzinemotor (131 kW/178 pk) is bekend uit enkele Toyota-modellen en wordt ook in de ES gecombineerd met een 88 kW-sterke elektromotor. De ES heeft voorwielaandrijving en een continu variabele automatische transmissie die de twee motoren aan elkaar ‘knoopt’. De ES is een full hybrid: hij kan volledig elektrisch rijden maar hoeft nooit aan de stekker, de auto zorgt er zelf voor dat de accu bijlaadt. Die techniek is vertrouwd voor wie bijvoorbeeld een Prius rijdt, maar hoe goed en verfijnd dit werkt, dat weten nog té weinig automobilisten. 

In het gebruik is die motor een belangrijke factor in het uitstekende rijcomfort van deze Lexus. Het geluidsniveau is, ook als de benzinemotor werkt, mede dankzij onder meer ‘akoestisch glas’ zó laag dat je scherp moet luisteren of hij het wel doet. Ik zie dat ik in stadsverkeer vrijwel steeds elektrisch rijd, wat leidt tot een voor dit formaat auto zeer laag gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15 à 16. De hybridetechniek zorgt voor een CO2-uitstoot van (officieel)100 g/km, wat dus een bescheiden BPM-afdracht en daarmee een relatief scherpe prijs tot gevolg heeft.

De ES hoeft niet aan de stekker

Het interieur van de ES is bijzonder ruim, niet in de laatste plaats achterin. De sterk aflopende daklijn is bij uitstappen wel iets om op te
letten. De bagageruimte heeft, ondanks dat er ergens een batterij zit, een behoorlijke inhoud van 454 liter. Standaard is de uitrusting al zeer rijk, met onder meer alle denkbare veiligheidssystemen en zelfs op de achterportieren sleutelloze ontgrendeling.

Een minpuntje is de bediening van de vele functies op het centrale display: door middel van een vingertop over een plaatje in de middenconsole. Dat plaatje is véél te gevoelig om onder het rijden te kunnen bedienen. Diverse functies zijn ook ‘spraakgestuurd’, maar helaas leidt dat tot rare woordenwisselingen met de dashboardjuffrouw.

Los van alle lof: de designtaal van Lexus in het algemeen, en van de ES in het bijzonder, zal niet iedereen aanspreken. De drukke vormgeving van het dashboard en zelden gebruikte schakelaars prominent op het instrumentarium vrágen om kritiek. Uiterlijk is de stilering van de ES ook niet bepaald ingetogen met veel lijnen en hoeken. Je moet ervan houden. 

Conclusie: kopers in deze klasse zijn vaak conservatief en merkentrouw. Maar verbreed uw horizon, kijk ook eens naar deze relatief scherp geprijsde Lexus met zijn vele kwaliteiten, waaronder een overtuigend comfort en een kwaliteitsniveau dat in de autowereld zijn weerga niet kent.

Delen