Lean nooit meer weg uit de zorg
Het symposium ‘Lean denken en doen in de zorg’ op 12 juni in het Tilburgse Elisabeth Ziekenhuis was een inspirerende dag voor iedereen die via het verbeteren van werkprocessen meer grip wil krijgen op kwaliteit, wachtlijsten, patiënt- en medewerkerstevredenheid en en passant ook op de kosten. Vooral de presentatie van Lean-specialist Brad Schmidt maakte veel indruk.
Tekst: Marjan Enzlin
Wie bij Tilburg dacht aan het bekende Brabants kwartiertje en dus misschien een ietsje te laat van huis was vertrokken, kwam bedrogen uit op 12 juni, want het symposium ‘Lean denken en doen in de zorg’, dat in het Tilburgse Elisabeth Ziekenhuis werd gehouden, was strak georganiseerd en begon dus op tijd. Voorzien van een Brabantse hoeveelheid aan lekkers voor de inwendige mens welteverstaan. En vanaf de eerste spreker ook van brandstoffen voor passie en optimisme. Lean is veel meer een filosofie dan een methode. Lean heeft meer te maken met het hart en met de ziel dan met het hoofd (al speelt ook de logica een grote rol) en is een diepgaande filosofie over het managen en continu veranderen van werkprocessen. Met als resultaat naast meer plezier in het werk vooral ook betere kwaliteit, omdat alle overbodige stappen, haast van nature, uit de processen verdwijnen.
[youtube_sc url=”http://youtu.be/t4i1U-ZjP6A” title=”Bradt%20Schimdt:%20Symposium%20%27Lean%20denken%20en%20doen%20in%20de%20zorg%27″ width=”530″ height=”340″ fs=”1″]
Vooral leidinggevenden en managers konden in Tilburg hun hart ophalen. Tenminste, als ze van het veranderingsgezinde type waren. Want verbeteren betekent altijd veranderen en veran-deren betekent allereerst goed leren luisteren en kijken naar iedereen met wie je werkt (de medewerkers) en voor wie je werkt (patiënten en cliënten). Respect hebben is niet genoeg, hield de in Japan opgegroeide westerse Leangoeroe Brad Schmidt (van het Kaizen Institute Japan) zijn gehoor voor. Het moet verder gaan dan dat: nederigheid ten opzichte van hen die voor je werken, is een eerste vereiste. “Be humble”, herhaalde hij in zijn masterclass, keer op keer. Wie als dokter of bestuurder niet kan zien hoe geweldig de verpleegkundigen zijn, wie niet ziet dat deze verpleegkundigen of de receptionisten, of de schoonmakers altijd op een aantal punten beter zijn dan zijzelf, kan nooit succesvol tot duurzame verandering komen.
[youtube_sc url=”http://youtu.be/Fn8guqEvEP4″ title=”Interviews%20met%20bezoekers%20symposium%20%27Lean%20denken%20en%20doen%20in%20de%20zorg%27″ fs=”1″]
Brad Schmidt wist zijn publiek drie kwartier lang te boeien met praktijkvoorbeelden uit de industrie en tips die zo eenvoudig waren dat zichzelf respecterende managers er zelf misschien nooit opgekomen zouden zijn. Maar ook topbestuurder Emile Lohman (onder meer NOS-NOB, Bijenkorf, OLVG Amsterdam en Radboud in Nijmegen) en Marc Rouppe van der Voort, bedrijfskundige en Manager Lean bij het St. Antonius Ziekenhuis spraken zeer inspirerend. Bekijk het betoog van Rouppe van der Voort op zijn eigen weblog: Lean denken in de zorg.
Lees verder (pdf).
Lees ook het artikel ‘Met Lean ben je altijd halverwege’ uit Arts en Auto 05 2013. Alleen waardetoevoegende handelingen uitvoeren en fouten vieren in plaats van verdoezelen. Zomaar wat kenmerken van lean in de zorg. Op de afdeling oogheelkunde van het Tilburgse St. Elisabeth Ziekenhuis leidt toepassing van deze filosofie tot grote tevredenheid bij patiënten en medewerkers. Een reportage:
[youtube_sc url=”http://youtu.be/AgSsCdTXvTs” title=”Reportage%20afdeling%20oogheelkunde%20St.%20Elisabeth%20Ziekenhuis%20Tilburg” fs=”1″]