Luierfabrikant benadert patiënten

Vandaag kwam in het nieuws dat verpleegkundigen van het bedrijf Tena sinds dit voorjaar met incontinente patiënten bellen om te praten over hun urineverlies. Cliëntenbelang Amsterdam spreekt daar schande van, omdat het bedrijf een commercieel belang heeft en sommige patiënten ongevraagd worden gebeld. De Volkskrant gooide er een belrondje tegenaan en vroeg onder meer Wilna Wind, directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) om een reactie.

Wilna Wind, (NPCF): “Die pavlovreactie van ‘schande-schande’ ga ik maar niet geven. Dat je kijkt naar profielen en naar wat een patiënt nodig heeft, is prima. We weten dat de zorgkosten de pan uit rijzen, en daar zit niemand op te wachten. Ik heb vanmorgen met Achmea gesproken, want ik maak me wel zorgen over de privacy van de patiënten. Mensen moeten weten door wie ze gebeld worden, of dat nou de apotheker of de fabrikant is, en dat was nu niet duidelijk.”

Kijk voor de reacties van Marcel Bouvy (hoogleraar farmaceutische patiëntenzorg), de KNMP en Linda Voortman (Tweede Kamerlid GroenLinks) op Volkskrant.nl.

 

Delen