Marokko per trein

Vliegen naar verre vakantieoorden doet steeds vaker de wenkbrauwen fronsen. Gelukkig biedt de trein een milieuvriendelijk alternatief. Zelfs Marokko is makkelijk per trein te bereiken. De treinen rijden er stipt op tijd en hun bedaagde tempo is ideaal ter voorbereiding op de stedelijke hectiek.

Tekst: Jan Bos | Beeld: Jan Bos

‘Traveling the train through clear Moroccan skies’. Crosby, Stills & Nash bezongen al in 1969 in hun evergreen Marrakesh Express de geneugten van het reizen per trein door de Marokkaanse binnenlanden. Een halve eeuw later zullen de luchten iets minder zuiver zijn, maar verder valt er op hun lofzang niets af te dingen. Integendeel, in een aangenaam tempo rijgen we de zes grootste en mooiste steden van Marokko per spoor aaneen, ondertussen het gevarieerde landschap in ons opnemend. De weldadige rust die onze comfortabele eersteklascoupé biedt, vormt een schril contrast met de hectiek waarin we bij het bereiken van iedere volgende bestemming terechtkomen. Gelukkig hebben we voor elke tussenstop een paar dagen uitgetrokken, zodat we ons niet hoeven te haasten om de bezienswaardigheden te bezoeken.

Na een snelle overtocht door de Straat van Gibraltar begint onze rondreis in Tanger, de toegangspoort tot Afrika. Enerzijds biedt Tanger een staalkaart van de Marokkaanse architectuur met moskeeën, koranscholen en souks binnen de immense ommuurde medina, de oude vestingstad met zijn wirwar van straatjes. Anderzijds zijn de invloeden van het nabijgelegen Europa volop zichtbaar. De koloniale gebouwen aan de haven hebben hun beste tijd gehad, maar in de schaduw van een grote kathedraal vinden op het drukke terras van Café Paris de cappuccino’s gretig aftrek. Het is die mix van culturen en de bijzondere ligging, hoog boven zee, die een bezoek aan Tanger tot een bijzondere ervaring maken.

Klik op de afbeelding voor meer foto’s

De Marokkaanse Spoorwegen werken volop aan de aanleg van een hogesnelheidslijn, de eerste van Afrika, en elk station dat we aandoen wordt grondig gerenoveerd. De dienstregeling raakt er niet van in de war en na ons vertrek uit Tanger arriveren we de dagen erna stipt op tijd in achtereenvolgens Fez, Meknes en Rabat. Het zijn drie van de vier Koningssteden die samen het decor vormen van de Koningshuizen die sinds de achtste eeuw de scepter zwaaien. Maar fraaier dan de opzichtige paleizen en mausolea zijn de verborgen schatten die met enig doorzettingsvermogen in de doolhoven van de medina’s zijn te vinden. Zoals de imposante Karaouïne-moskee in Fez of de kleurrijk betegelde koranschool Bou Inania in Meknes. In elk van de Koningssteden grenzen de medina’s aan zogenaamde mellah’s, eeuwenoude Joodse wijken waar het goed bijkomen is van de drukte in de souks.

Onovertroffen gekrioel

Een stedentrip door Marokko is niet compleet zonder Casablanca aan te doen, met ruim drie miljoen inwoners verreweg de grootste stad. Vanuit Rabat zijn we er in een goed uur. De naam mag dan tot de verbeelding spreken, de realiteit valt ons wat tegen: een moderne, wat kille stad. Zelfs de medina oogt sfeerloos, zodat we ons hier niet verliezen in eindeloze dooltochten over exotische markten. In plaats daarvan flaneren we over uitgestrekte boulevards en bezoeken we de immense Hassan II-moskee die eind vorige eeuw pal aan de kust is opgetrokken. Het is de grootste moskee van het land en biedt plaats aan 25.000 gelovigen.

Marrakesh is onze laatste halteplaats. Zo grijs als Casablanca overkwam, zo kleurrijk blijkt de meest zuidelijke Koningsstad. Ook hier ligt ons hotel midden in de medina, het gekrioel is onovertroffen. In de avonduren wordt nog een tandje bijgezet wanneer het aanpalende Djemaa-el-Fna-plein volstroomt met acrobaten, slangenbezweerders, waarzeggers en apendresseurs. Het was wellicht iets te veel van het goede, concluderen we in de trein die ons via Tanger, Barcelona en Parijs terugbrengt naar Amsterdam. Maar tijd genoeg nu om van de drukte te bekomen en de balans op te maken: het reizen per trein blijkt een aanrader. Of, in de woorden van de zoetgevooisde Crosby, Stills & Nash: ‘All aboard the train!’

Praktisch

Treinreiswinkel.nl biedt een individuele treinrondreis aan vanuit Nederland via Parijs, Barcelona en Cordoba. In Algeciras neemt u de boot naar Tanger (duur overtocht ca. 1,5 uur, vele afvaarten per dag), waarna u Fez, Meknes, Rabat, Casablanca en Marrakesh aandoet. Het arrangement voorziet in hotels en riads; 10-daagse basisreis vanaf € 995,- p.p. (o.b.v. 2e klas/in Marokko 1e klas).

Marokko is een islamitisch land, alcohol is zeer spaarzaam te verkrijgen. Prijspeil: over het algemeen lager. Buiten de horeca moet over vrijwel alles worden onderhandeld. Tanger valt buiten het rijtje Koningssteden en wordt ten onrechte vaak overgeslagen, want deze stad telt veel culturele en historische bezienswaardigheden.

Aanbieding

Ook een treinreis maken naar en door Marokko? Wanneer u deze in 2019 bij De Treinreiswinkel  boekt en daarbij ‘Arts en Auto’ vermeldt, ontvangt u in Tanger als exclusief extraatje een gratis stadsbezichtiging met privégids (t.w.v. € 34,- p.p.)

 

Delen