Mazda CX-60

auto / Stevige concurrentie voor andere grote SUV’s

De CX-60 is Mazda’s eerste plug-in hybride. Het is ook de entree van het merk in de grotere SUV-klasse.

De CX-60 oogt niet alleen fors, hij is het ook. Vier of zelfs vijf volwassenen passen er dan ook prima in. Voeg daarbij nog een bagageruimte met opgeteld boven én onder de opklapbare vloer een minimuminhoud van 570 liter: niet slecht. Onder die vloer is volop ruimte voor de laadkabel(s).

Binnenin is hij degelijk en netjes afgewerkt, zonder overdadige vormgeving. Het centrale beeldscherm is vrij compact, het navigatie-systeem is niet het allermodernste, maar werkt prima. Opmerkelijk is dat het instrumentarium na inschakeling van de cruise control compleet verandert. Daarop zijn ook andere verkeersdeelnemers schematisch weergegeven. Het beeld suggereert adaptieve cruise control, maar die heeft de Mazda niet; in déze klasse verwacht ik dat wel standaard.

Hij waarschuwt voor fietsers

Opmerkelijk: er zijn diverse rijstanden beschikbaar, maar ‘Sport’ is niet te combineren met cruise control. Een dikke ‘plus’ krijgt de CX-60 wel voor het feit dat zelfs bij een uitgeschakelde motor op het dashboard een waarschuwing verschijnt voor een achteropkomende fietser als ik het linkerportier wil openen. Dat zag ik nooit eerder. Onhandig (maar bekend uit andere Mazda’s) is dat ik de hold-functie van de elektrische handrem telkens opnieuw moet activeren wanneer ik de motor start.

De technische verfijning die ik ken van andere Mazda’s mis ik nogal in de CX-60. De 2,5 liter viercilinder benzinemotor (141 kW/191 pk) werkt samen met een flinke elektromotor, met een gezamenlijk ‘systeemvermogen’ van 241kW/ 327 pk en die twee zijn gecombineerd met een achttraps automatische transmissie. De drie kunnen het helaas niet zo goed met elkaar vinden.

De benzinemotor klinkt rauw en is vaak nadrukkelijk aanwezig, de overschakeling van benzine naar elektrisch is niet altijd fijn, en zelfs rustig, volledig elektrisch wegrijdend voel ik de schakelmomenten te hard. Volledig elektrisch kan de Mazda volgens de fabriek 60 kilometer rijden. Ik bereikte proefondervindelijk zowel 40 als 50 kilometer, maar 60 lijkt me onmogelijk.

Met de CX-60 mengt Mazda zich in een stevige concurrentiestrijd met andere grote SUV’s

De CX-60 weegt ruim twee ton (max. aanhangwagengewicht: 2.500 kg), maar dan nog vind ik het verbruik relatief hoog. Het pure stroomverbruik ligt ruim boven de 25 kWh/100 km, dat is fors. Met een lege batterij werkt de techniek als hybride en dan kom ik aan een benzineverbruik van 1op 11,8: dat is stevig. Als ik de elektrische actieradius meetel – maar stroom is ook niet gratis! – wordt het 1 op 15,3 en ook dat valt tegen.

Conclusie

Met de CX-60 mengt Mazda zich in een stevige concurrentiestrijd met andere grote SUV’s. De plug-in hybride aandrijftechniek mist de verfijning die ik van andere merken, maar ook van andere Mazda’s ken. Natuurlijk is ook deze Mazda een kwaliteitsproduct, maar datzelfde geldt voor andere Aziatische merken.

Delen