Mediadokters breiden uit

Het platform voor duiding en nuancering van medisch nieuws blijft de basis, maar de ‘spin-offs’ van Dokter Media stapelen zich op. 

Tekst: Martijn Reinink Beeld: Erwin van Amstel

Dokter Media vindt zijn oorsprong in het huis waar Tijs Stehmann (links op de foto) en Lester du Perron (rechts op de foto) enkele jaren samen woonden. Du Perron, destijds in opleiding tot huisarts, maakt mee dat patiënten met krantenknipsels over een ‘doorbraak’ of ‘nieuwe behandeling’ naar het spreekuur komen. Terwijl Stehmann, als coassistent, ziet dat specialisten in het ziekenhuis daar ook mee worden geconfronteerd. “Het kost veel tijd om zwaar aangezette of soms zelfs onjuiste berichten uit te leggen”, zegt die laatste. “Wij bedachten: het zou beter zijn als dat op een centrale plek gebeurt.” 

Als korte tijd later in de Volkskrant een artikel verschijnt over een NTvG-onderzoek waaruit blijkt dat patiënten én artsen last hebben van dit soort berichten, zetten de twee hun gedachten om in een initiatief. Wat begint met ‘wat schetsen in Paint’ groeit – met dank aan een bevriende vormgever – uit tot een platform. Inmiddels bieden de bevriende artsen op doktermedia.nl al ruim vijf jaar context bij medisch nieuws. 

Hoeveel tijd ze hier naast hun werk/opleiding aan kwijt zijn? Stehmann, nu aios kindergeneeskunde: “Ieder zo’n acht uur per week?” Du Perron, nu huisarts en ziekenhuisarts: “Ik denk wel tien uur. Misschien stiekem nog wel meer. Hangt ook af van wat er in de media aan medisch nieuws wordt gebracht.” Alle berichtgeving rondom COVID-19 heeft er overigens niet voor gezorgd dat ze het veel drukker hebben. “Het is eenzijdiger, meer herhaling.” 

Wilde-ideeënlijstje 

Vorig jaar hebben ze de redactie uitgebreid met artsen Anouk de Wit en Donica Lodder. Nog steeds duiden en nuanceren de oprichters zelf de meeste berichten, maar de uitbreiding geeft wél ruimte voor ‘leuke spin-offs’. Zo hebben ze een boek met medische factchecks uitgebracht en geven ze presentaties en onderwijs. Iets wat ze van tevoren nooit hadden bedacht. Stehmann: “We hebben een ‘wilde-ideeënlijstje’, maar daar stond dit zeker niet allemaal op.” Du 

Perron: “De methode die we gebruiken om berichten van context te voorzien, bleek zich ook goed te lenen voor onderwijs. Krijgen we heel positieve reacties op. We hopen dit verder te professionaliseren; wie weet kan het een vaste plek krijgen in medische curricula.” 

Nuanceprijs 

Met deze loot aan de Dokter Mediaboom generen ze enige inkomsten, maar een verdienmodel hebben ze verder niet. Stehmann: “We hebben onszelf altijd voorgehouden: als we iets tofs maken, dan komen er toffe dingen op ons pad.” Du Perron: “We hebben er al zoveel voor teruggekregen. Brede medische kennis, een groot netwerk, het schrijven van een boek, het geven van onderwijs.” 

Én ze reiken sinds dit jaar een prijs uit: de zogenaamde NuanceRing voor de beste of meest originele bijdrage aan het duiden of nuanceren van medisch nieuws. “Anouk kwam met het idee om niet alleen recht te zetten wat fout gaat in berichtgeving, maar het ook toe te juichen als het goed gaat”, deelt Stehmann de credits. “Dat we de eerste winnaar (wetenschapsvoorlichter Harriëtte Koop, red.) op NPO Radio 1 mochten bekendmaken, zegt wel iets over waar we nu staan met Dokter Media. We hopen dat we deze mate van groei en waardering kunnen volhouden.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*