Gewoon vriendelijk
Op vrijdag 21 juni weten we welk ziekenhuis het meest klantvriendelijke in ons land is. Het Ikazia Ziekenhuis uit Rotterdam, de winnaar van vorig jaar, zit ook nu weer tussen de tien genomineerden. Een verlenging behoort dus tot de mogelijkheden. Maar in de berichtgeving wordt zorgvuldig benadrukt dat de tien genomineerden ‘in willekeurige volgorde’ worden opgesomd, dus het blijft nog even spannend.
De prijs voor meest patiëntvriendelijke ziekenhuis wordt uitgereikt op basis van de waarderingen die patiënten geven op www.zorgkaartnederland.nl. Wel opmerkelijk is dat Nederland volgens ZorgkaartNederland 348 ziekenhuizen telt. Dit komt omdat iedere vestiging, iedere buitenpoli en ieder spreekuurcentrum afzonderlijk vermeld staat. Zelfs afzonderlijke afdelingen komen in de ziekenhuislijst voor. Zo wordt het UMC St Radboud maar liefst zestien keer op rij vermeld en het UMC Groningen zelfs zeventien keer. Aan de ene kant biedt die vergaande uitsplitsing de patiënt duidelijkheid op detailniveau, maar anderzijds wekt het ook wel verwarring in de hand.
Het gemiddelde cijfer van alle ziekenhuizen is trouwens een 7,7. Bepaald niet slecht. Maar het is wel tekenend dat het onderwerp patiëntvriendelijkheid in de ziekenhuizen zo veel aandacht krijgt. Bij de zelfstandige behandelcentra vormt die gewoon een integraal onderdeel van het business plan.