Mercedes-Benz B-klasse

In navolging van de A-klasse is ook dit Mercedesmodel sterk gemoderniseerd.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Mercedes Benz

Passieve en actieve veiligheid staan bij Mercedes-Benz van oudsher hoog in het vaandel. Terecht, maar ik heb moeite met de wijze waarop de B-klasse me erop attendeert dat ik dicht bij de belijning van mijn rijbaan kom. Dat gebeurt weleens, juist omdat de B-klasse op kruissnelheid niet uitblinkt in stabiliteit en dat niet alleen onder invloed van zijwind. Wat volgt is soms een subtiele trilling in het stuur, maar soms ook een korte rem-ingreep op één wiel, compleet met werkende remlichten. Het is niet alleen inconsequent, het zorgt ook steeds voor een onnodig schrik­effect. Bovendien wekt het irritatie op bij andere weg­gebruikers. Dit systeem is het merk Mercedes onwaardig. 

Prijs vanaf € 35.805,- | Bijtelling 22 procent

Deze B-klasse is wat dynamischer dan zijn gelijknamige voorganger. Maar of dat nodig is voor een gezinsauto? Feit is dat de ruimte achterin zeker niet groter is dan voorheen. De minimale bagage­­ruimte is zelfs 31 liter kleiner (nu: 455 liter). Oké, het is nog steeds niet behelpen en ook volwassenen kunnen achterin best zitten. Voorin is het echter beter gesteld. Niet alleen zijn de standaardstoelen erg fijn en veelzijdig verstelbaar, ze kunnen ook opvallend ver naar achteren. 

De ergonomie is uitstekend. Er zitten enorm veel functies en persoonlijke instellingen op en als je het eenmaal weet, is het vrijwel intuïtief te bedienen, onder meer met gevoelige toetsen op het stuur. De bediening van andere functies op het stuur is ook uitstekend doordacht. Het dashboard, inclusief centraal display, ziet er uit als één groot beeldscherm. Dat is het niet, want in de basisversie die ik reed, bleven twee grote stukken altijd zwart. De afwerking van het hele interieur is fraai, echt ‘de ster’ waardig.

Uitstekende ergonomie voorin

De hele aandrijflijn is ook een bewijs van het hoogstaande niveau dat ik in dit merk verwacht. Ik reed de basisversie B180, die is voorzien van een zeer moderne, 1,3 liter benzinemotor met 100 kW (136 pk), in combinatie met een zeventraps automatische transmissie. Die combinatie zorgt voor voldoende prestaties, een zeer laag geluids­niveau en brengt het ook nog eens tot een prachtig brandstofverbruik. Ik reed fluitend 1 op 15 en dat is gewoon heel goed voor een dergelijk model. De iets lagere bouw en sterk verbeterde stroomlijn tonen hier hun effect. 

Net als bij de A-klasse ‘woont’ er een onverstoorbaar vriendelijke mevrouw in het dashboard, waar ik opnieuw niet vrolijk van werd. Eenvoudige commando’s (‘Navigeer naar …’) worden vaak pas na drie keer herhalen begrepen, maar het is vooral vervelend dat het systeem regelmatig ‘inbreekt’ bij een gesprek in de auto, zonder dat duidelijk is waarom.

Conclusie: Een hypermoderne auto die in sommige opzichten excelleert, maar helaas ook serieuze steken laat vallen.

Delen