Mercedes-Benz C-klasse

De nieuwe C-klasse is een traditionele sedan met hoogwaardige, moderne techniek.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Mercedes-Benz

is dit een nieuw model? Jazeker. En precies wat ik van de C-klasse verwacht: een keurige, wat formele sedan. Op korte termijn verschijnt ook de minstens zo populaire Estate. Het aanbod motoren wordt ook verder uitgebreid, met onder meer een plug-in hybride (100 km elektrisch!). 

Prijs vanaf € 48.280,- Bijtelling 22 procent

De kracht van de C-klasse zit vooral van binnen. Het interieur is iets ruimer dan in de vorige C. Achterin is het ook voor volwassenen prima zitten. Het zitcomfort van de nieuw ontworpen voorstoelen is uitstekend, maar de voor-achter-verstelling gaat gewoon met een handle. De bagageruimte is met 455 liter inhoud onveranderd, en groot genoeg. De achterbankleuning kan vanuit de bagageruimte nu zelfs elektrisch worden omgeklapt. Voegt dat iets toe? Niet echt. Ik benadruk dit, omdat ik dit soort uitrustingskeuzes niet begrijp. Zo rijd ik bepaald niet in een basisversie, maar ik mis in de testauto onder meer sleutelloze deurontgrendeling en adaptieve cruise control. In een auto van dit kaliber verwacht ik dit soort zaken standaard. 

Daarmee ben ik door mijn kritiekpuntjes heen, want de C-klasse is, dankzij zijn veercomfort en verfijnde besturing en bediening, opnieuw een indrukwekkend prettige auto in het gebruik. Deze Benz is een beetje als een butler: onopvallend gedienstig.

‘De kracht zit vooral binnenin’

Het hele instrumentarium is digitaal, de weergave van het navigatiesysteem op het grote centrale display lijkt wel fotografisch. De ‘Hey Mercedes’-dame heb ik ditmaal op geen enkel foutje kunnen betrappen, maar soms reageert ze wat laat op navigatie-opdrachten. De bediening van diverse functies via de spaken van het stuur, bijvoorbeeld de afstelling van cruise control en audio-
volume, vraagt even studie, maar werkt daarna ergonomisch erg slim.

Ik reed de basismotorisering C180. Ik kan bijna niet geloven dat deze een slechts 1,5 liter grote benzinemotor heeft. Dit is een ‘mild hybrid’, de elektromotor helpt onopvallend mee, maar drijft de auto niet zelfstandig aan. Voor normaal gebruik in Nederland voldoen vermogen (125 kW/170 pk) en trekkracht ruimschoots. Ongemerkt speelt de negentraps automatische transmissie een hoofdrol. Schakelmomenten zijn zelden voelbaar, maar op kruissnelheid blijft het toerental verbazingwekkend laag. Natuurlijk, het gaat allemaal om brandstofverbruik en uitstoot. Het praktijkverbruik heeft me aangenaam verbaasd, dat ligt met gemak rond 1 op 17,5. Voor een auto die rijklaar iets meer dan anderhalve ton weegt, is dat echt enorm zuinig. Knap! 

Conclusie: de nieuwe C-klasse is een sedan met doordachte, praktische en zeer moderne technieken, zowel onder de motorkap als in het fraaie interieur. Relatief bezien vind ik deze C-klasse scherp geprijsd.

Delen