Mercedes-Benz EQC 400

De EQC is het eerste volledig elektrische model van Mercedes-Benz dat op de markt komt.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Mercedes 

De aanduiding ‘1886’ op diverse plekken op de testauto (optie) refereert aan de pioniersrol die oprichters Daimler en Benz speelden. Als het om elektromobiliteit gaat, behoorde Mercedes-Benz niet echt tot de pioniers. Dat verplicht ‘Das Haus’ ertoe om, nu het dan zover is, met iets bijzonders te komen. Dat is wel gelukt. Het meest overtuigende van de EQC is feitelijk dat hij eruitziet, aanvoelt en rijdt als een echte Mercedes, alsof die elektrische aandrijving een bijkomstigheid is. Dat is op zich al knap. 

Prijs vanaf € 80.995,- Bijtelling 7 procent

De EQC is aan te merken als SUV-coupé en qua formaat zit hij tussen de normale modellen GLC en GLE in. Die maatvoering leidt als vanzelf tot een riant interieur en dito bagageruimte (500 liter). De hele inrichting van met name het instrumentarium is hypermodern, maar ook typisch Mercedes, met twee grote beeldschermen. De aansturing van vooral het rechterscherm gaat via twee hypergevoelige toetsjes op het stuur. Ik ken het uit andere Mercedessen, maar het blijft verbluffend fijn en mooi werken. De dashboarddame die na de oproep ‘Hey Mercedes’ de navigatie en audio voor me kan bedienen, werkt in de EQC alweer een stuk prettiger dan in eerdere modellen. Heel fraai: een stereocamera toont op het centrale scherm een actuele opname van de omgeving, met daarín de navigatie-aanwijzingen, in de vorm van virtuele wegwijzers. Het is een optie, maar het werkt briljant en ik zag dit nog niet eerder. 

Hij rijdt als een echte Mercedes

Op de weg bewijst de EQC overtuigend zijn Mercedes-DNA. De combinatie van het navigatiesysteem en adaptieve cruisecontrol werkt uitstekend, de auto remt vanzelf af voor afritten, rotondes enzovoorts. De bestuurder blijft de baas, maar dit is een serieuze bijdrage aan de actieve veiligheid. Hooguit kan ik vinden dat de EQC soms angstaanjagend laat remt als hij op een stilstaande auto vóór me afrijdt. Hij is vanzelfsprekend heel stil door de elektrische aandrijving; dit is echt ongelooflijk comfortabel autorijden. Dat zit ’m ook in het verrukkelijke veercomfort, de alerte besturing, de uitstekende stoelen en de isolatie van buitengeluiden. Met deze auto rijd ik moeiteloos in één ruk naar Zuid-Frankrijk. De aanduiding ‘400’ (er komt ook een ‘350’) refereert aan het rijbereik, maar dat is uiteraard een theoretische waarde. Een 100 procent geladen accupakket is 80 kWh groot. Het stroomverbruik varieert sterk, tussen ongeveer 23 en 28 kWh/100 km; 20 is in de praktijk absoluut onhaalbaar en zou nodig zijn om de geclaimde actieradius te halen. Op z’n best haal ik 350 km. Ik blijf het zeggen: een auto als deze zou op waterstof moeten rijden. 

Conclusie: met de EQC geeft Mercedes-Benz weer eens zijn visitekaartje af. Zo fijn kan volledig elektrisch rijden zijn. Voor wat deze auto biedt, vind ik de prijs zeer aanvaardbaar. 

Delen