Mercedes-Benz GLB

In het al overvolle leveringsprogramma van Mercedes-Benz bleek ruimte voor een toch heel zinvol, aanvullend model: de GLB.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Mercedes-Benz

In de huidige systematiek van het merk betekent de ‘G’ dat we met een SUV-model te maken hebben, de ‘B’ plaatst dit model als vanzelf tussen de GLA en GLC. Logica! Met een lengte van 463 cm en vooral ook de hoogte van 165 cm is de GLB geen compacte auto.

Zoals het een echte SUV betaamt, zijn de interieurmaten ook bepaald indrukwekkend. Die ruime maatvoering is ook nog eens heel efficiënt gebruikt. Natuurlijk zit elke volwassene voorin als een vorst. De testauto heeft als optie een derde zitrij en is dus zevenpersoons. De ruimte op de tweede zitrij is al even riant. Deze kan 14 centimeter naar voren worden geschoven, waardoor op de derde rij nog voldoende ruimte is voor groeiende pubers.

Prijs vanaf € 49.994,- Bijtelling 22 procent

De bagageruimte (570 liter bij 5 zitplaatsen) is riant. Het extra vak in de bodem om de rolhoes over de bagageruimte op te bergen is niet uniek, maar erg handig. Voorin vind ik een indrukwekkend en zeer modern dashboard, met grote en heldere beeldschermen. De GLB zit vol met mooie elektronische toepassingen en bestuurdershulpsystemen en is daarmee zéér up-to-date. Met een route in de navigatie remt de auto bijvoorbeeld autonoom voor afritten en scherpe bochten, wat bijdraagt aan het relaxte en bijna superieure gevoel dat je achter het stuur krijgt.

Wel zijn er enkele totaal overbodige zaken. Als ik een baantje naar links opschuif, staat op het dashboard ‘rijstrookwissel links’. Tja, dat weet ik zelf wel. En het haarscherpe filmbeeld op het navigatiescherm dat bij stilstand ‘gewoon naar buiten kijkt’ voegt niks toe. Navigatie-aanwijzingen hierop zijn overbodig.

‘Ook op de derde rij nog voldoende ruimte voor groeiende pubers’

De dame die vriendelijk reageert op de oproep ‘Hey Mercedes’ werkt een stuk beter dan in eerdere modellen, maar soms slaat ze de plank mis. Op het verzoek ‘navigeer naar Mercedes-Benz Den Haag’, zette ze een route uit naar ‘Tennisbaan Den Haag’. Vermakelijk, maar niet goed. Ook mengt ze zich soms in een gesprek in de auto.

Ondanks die puntjes is dit wel een échte Mercedes. Denk alle elektronische poespas weg en in de basis is ook de GLB een ontzettend fijne, zeer comfortabele en rustgevende auto. De technische expertise van het merk is herkenbaar in de hele aandrijflijn. Technisch geïnteresseerden verbazen zich dat de GLB een slechts 1,3 liter grote benzinemotor heeft. Ik reed de GLB 200 met 120 kW/163 pk. 

Standaard heeft de GLB een supersoepel schakelende zeventraps automaat. Die motor is ruimschoots sterk en soepel genoeg en doet zijn werk in alle rust. Het knapste van alles is dat deze 1.455 kg wegende SUV met gemak een praktijkverbruik van 1 op 16 haalt. 

Conclusie: de GLB biedt in deze SUV-klasse precies dát waarmee een echte Mercedes zich onderscheidt: een verwennend-fijn rijcomfort, veel ruimte, mooie techniek en tal van slimme moderne systemen. Deze Mercedes is beslist niet te duur. 

Delen