‘Met lean ben je altijd halverwege’
Alleen waardetoevoegende handelingen uitvoeren en fouten vieren in plaats van verdoezelen. Zomaar wat kenmerken van lean in de zorg. Op de afdeling oogheelkunde van het Tilburgse St. Elisabeth Ziekenhuis leidt toepassing van deze filosofie tot grote tevredenheid bij patiënten en medewerkers. Een reportage.
Tekst: Marjan Enzlin en Roel Notten
Dinsdagmiddag 13.30 uur. Meneer Hansen en zijn echtgenote melden zich aan de balie van de polikliniek oogheelkunde in het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg. De poli heeft een bijzonder uiterlijk en is volledig afgestemd op slechtziende patiënten en hun behoeften. Zo zijn de betonnen pilaren in de wachtruimte knalgroen geverfd zodat patiënten er niet – zoals in het verleden weleens gebeurde – tegenaan lopen. De behandelkamers zijn voorzien van reusachtige, niet te missen cijferaanduidingen en de kinderhoek is zo gesitueerd dat de doorgaans oudere patiënten rustig naar hun behandeling kunnen toeleven en niet letterlijk voor de voeten gelopen worden door spelende kinderen.
Patiënt Hansen ondergaat vanmiddag een staaroperatie. In amper zeven minuten. Want zo snel gaat dat tegenwoordig. En in het St. Elisabeth Ziekenhuis helemaal, want daar is lean leidend. Lean is de uit Japan overgewaaide visie op het zo inrichten van werkprocessen dat alle niet waardetoevoegende handelingen worden geëlimineerd, waardoor de doorlooptijd korter wordt en de kwaliteit verbetert. Alleen de handelingen die direct bijdragen aan het doel (in dit geval hoogstaande kwalitatieve zorg leveren) blijven bestaan. Hoewel kostenbeheersing geen doel op zich is, leidt het invoeren van lean wel vaak tot significante kostenbesparing, zoals blijkt uit ervaringen in het bedrijfsleven en de productie-industrie, waar lean al langer in opmars is.
Lees verder (pdf).