Mijn auto – elektrische Renault Twizy
Ze mág ermee over de snelweg, maar het zijn eigenlijk uitsluitend binnenwegen waarover paardenarts Sandra van Hamel (48) met haar elektrische Renault Twizy zoeft. Én boerenerven en zandpaden. Tot voor kort stapte Van Hamel altijd in een Kangoo om haar clientèle af te gaan. “Maar het stuitte me steeds meer tegen de borst om elke keer die diesel op te starten.”
Tekst: Monique Bowman | Beeld: De Beeldredaktie/Marco Vellinga
Ondanks de actieradius van zo’n 70 kilometer kan de mobiele paardenarts prima uit de voeten met het elektrische Renaultje. “Als het nodig is, mag hij van staleigenaren altijd aan de stekker.” Door het ontbreken van ramen (“tot nu toe heb ik nog steeds open gereden, maar ik kan er plexiglazen ruiten inzetten”) voelt ze binnenin wel voortdurend de wind.
‘Als het nodig is, mag hij van staleigenaren altijd aan de stekker’
Niet dat dat de paardenarts deert. “Ik werk bijna altijd in de buitenlucht, dus daar ben ik wel aan gewend.” De beperkte maatvoering van de Twizy stelt de mobiele paardenarts zelden voor problemen. “Alleen wanneer ik op pad moet voor gebitten en echo’s pak ik de Kangoo, want echt grote spullen passen er niet in.”
Dat het miniformaat zijn voordelen heeft, merkte Van Hamel ook toen ze naar Zuid-Limburg moest om de Twizy bij de vorige eigenaar op te halen. “Hij paste precíes in een paardentrailer.”