Niet krijgen waar je premie voor betaalt

Armand Girbes
Prof. dr. Armand Girbes is intensivist-klinisch farmacoloog en hoofd afdeling ICV VUmc Lees alle artikelen van Armand Girbes

“Met ingang van maandag 14 oktober 2019 kan ZGT (Ziekenhuisgroep Twente) tot zijn grote spijt geen nieuwe patiënten voor planbare zorg met een verzekering van Zilveren Kruis meer behandelen. (…) Vanaf januari 2020 kan u weer op de gebruikelijke wijze bij ons terecht.”  Aldus schrijven de ziekenhuizen op hun website. Ter geruststelling wordt nog wel vermeld dat wanneer je daar niet behandeld kan worden, je contact op kunt nemen met Zilveren Kruis, voor zorgbemiddeling. Mogelijk dat sommige patiënten hier genoegen mee nemen, mij zou het niet geruststellen om door niet-deskundigen met instructievelletjes en een telefoon vanuit één of ander callcenter ergens anders heen gestuurd te worden, waarschijnlijk uitsluitend op basis van protocollen en financiële uitgangspunten. En volgens de laatste berichten kun je in ieder geval niet terecht bij een relatief nabijgelegen ziekenhuis, zoals MST in Enschede.

Kennelijk heeft ZGT veel met de verzekeraar gesproken, want ze hebben het jargon van de verzekeringsmaatschappij overgenomen: ‘planbare zorgvraag’. Het wordt nog even uitgelegd: “Planbare zorgvraag betekent dat u niet binnen 24 uur hoeft te worden geholpen.” Ik vul even voor u aan waarover we het dan zouden kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een grote operatie aan je darmen in verband met kanker, ernstig progressief hartfalen, nieuw ontdekte diabetes mellitus, nieuw ontdekte zeer ernstige hypertensie, progressieve pijn op de borst, een longoperatie in verband met longkanker, allerlei vormen van huidkanker, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kennelijk maken allerlei instanties zich hier niet al te druk over en de landelijke media ook niet. Dat komt niet omdat het eigenlijk oud nieuws is, want ik weet als insider al lang van het bestaan van een dergelijke gang van zaken. Meestal wordt het gecamoufleerd door het een wachtlijst te noemen en hoor je er niemand over. Echter, de wachtlijst met bijna 3 maanden verlengen – zoals ZGT nu feitelijk doet – totdat er weer nieuw brood op de plank is, is wel een zeer lange periode. Ongetwijfeld is hier een lange periode van overleg en powerplay aan vooraf gegaan tussen de ziekenhuizen en de zorgverzekeraar, maar dat veronderstel ik slechts.

Als premiebetalende patiënt heb je geen boodschap aan financiële overeenkomsten tussen ziekenhuis en zorgverzekeraar

Feitelijk is hier iets buitengewoon ernstigs aan de hand en dat gaat over meerdere zaken. Ten eerste: polisvoorwaarden worden zomaar even veranderd. Als premiebetalende patiënt heb je er natuurlijk helemaal geen boodschap aan wat hier nu precies speelt in termen van financiële overeenkomsten tussen ziekenhuis en zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar toont zich onbetrouwbaar want de afspraak dat je naar jouw ziekenhuis in Almelo of Hengelo kon gaan wordt gewoon geschonden. En wie beschermt de bedrogen premiebetaler nu? Ik zou het niet weten. De overheid? Komt er één of ander slap briefje hierover?

Ten tweede: zorgverzekeraars maken graag reclame dat ze kwaliteit van zorg zo vreselijk belangrijk vinden en ook ‘inkopen op kwaliteit’. Maar bij het Slotervaartdebacle waren we getuige van een ander gezicht van de zorgverzekeraar. Denk maar aan de keiharde ontruiming van het ziekenhuis binnen 24 uur. En hier bij ZGT is opnieuw sprake van een demasqué. Het lijkt wel of men denkt dat patiënten objecten – auto’s of vliegtuigen – zijn, die je gewoon even ergens anders kunt parkeren.

Patiënten zijn geen objecten die je gewoon even ergens anders kunt parkeren

Dames en heren, beste mensen van de zorgverzekeraars: patiënten zijn geen objecten. Patiënten zijn net als u, mensen, met emoties, angsten en met een sociale context. En zieke mensen zijn extra kwetsbaar. Zo is dat als je ziek bent. Patiënten zijn ook mensen die een relatie hebben met hun zorgverlener, arts, verpleegkundige, een vertrouwensrelatie. Zorg gaat namelijk voornamelijk over vertrouwen en over de relatie tussen arts, verpleegkundige en patiënt en naasten. Patiënten zijn mensen die ergens wonen, die het fijn vinden dat wanneer ze opgenomen zijn in het ziekenhuis, hun vrienden, buurtgenoten en dierbaren gemakkelijk op bezoek kunnen komen. Patiënten hebben vaak ook meerdere aandoeningen en het is behoorlijk lastig om als complexe patiënt in meerdere ziekenhuizen behandeld te worden. Mensen die dat ontkennen zijn meestal niet werkzaam als professional in de zorg, dus vraag het vooral aan de professionals. Of aan ervaringsdeskundigen.

Ten derde: er is sprake van discriminatie. Discriminatie op basis van bij wie je verzekerd bent. Zonder dat de verzekerde dit kon weten wordt hij/zij nu benadeeld.

Ten vierde: de vrije artsenkeuze wordt te grabbel gegooid.

Overigens, voor patiënten met een restitutiepolis geldt dit alles niet en zij zullen nog wel gewoon terecht kunnen bij ZGT. Deze actie van Zilveren Kruis zal wellicht vele Nederlanders duidelijk maken dat het ziekenfonds niet meer bestaat en het verschil tussen restitutie- en naturapolissen verduidelijken.

Tenslotte de vraag: hoe heeft dit zover kunnen komen en wat kunnen we nog meer verwachten? Hoog tijd om eens diep na te denken over de essentie van het huidige systeem, dat niet alleen niet levert wat het belooft maar ook moreel failliet dreigt te gaan.

7 Reacties Reageer zelf

  1. E. van der Veer
    Geplaatst op 17 oktober 2019 om 11:59 | Permalink

    -Het ontzeggen van toegang tot zorg om de hoek;
    -Wachtlijsten;
    -De patient/ premiebetaler bedriegen en voorliegen;
    -het negeren van elementaire rechten zoals het verbod op discriminatie en vrije artsenakeuze.

    Opmerkelijk dat de groep die verantwoordelijk is voor deze feiten steeds het hardste roept ‘ dat de patient centraal moet staan’ .

    Hou toch op.

    Schaam je kapot, ZN, ambtenaren VWS, consultants en andere parasieten!
    Ga iets nuttigs doen.

  2. Henny Fleur
    Geplaatst op 18 oktober 2019 om 11:20 | Permalink

    Helemaal gelijk. Hetzelfde als in Den Haag. HMC Bronovo gaat weg. HMC Westeinde en Antoniushove blijven.
    Heel Scheveningen met alle toeristen hebben straks geen ziekenhuis meer. Eerste hulp is al weg. Was pas helemaal verbouwd. Het HELE ziekenhuis was verbouwd.

    Mijn man moest in november terugkomen bij huidarts in Bronovo. Die zit vol. Bel half november maar of ga naar de huisarts.
    En de andere HMC’s dan? Huisartsen zijn met pensioen en hebben geen opvolgers. Nou ja.

    Gisteren op tv waren er al protesten in HMC Westeinde en het Hagaziekenhuis in Den Haag staat er slecht voor.

    Straks zijn er nog maar 2 ziekenhuizen over die heel slecht te bereiken zijn.

    Waar gaat dit jaar toe inderdaad?

    Zelfs de gemeenteraad in Den Haag doet niets aan de sluiting van Bronovo.

  3. Frank Conijn
    Geplaatst op 19 oktober 2019 om 02:33 | Permalink

    Een iets genuanceerdere reactie, al zeg ik het zelf. In Amsterdam was er sprake van een overcapaciteit aan ziekenhuisbedden, en waren op luttele minuten van het Slotervaartziekenhuis twee andere SEH’s beschikbaar. Verder was het financieel-organisatorisch een behoorlijke janboel in het Slotervaart, zoals de rechtszaak tegen de voormalige eigenaresse recent nog liet zien.

    Aan de andere kant is er het bizarre verhaal van het Rotterdamse Ikaziaziekenhuis, dat halverwege het jaar al geen nieuwe planbare patiënten meer mocht aannemen van verzekeraar VGZ. Terwijl het goed bekend stond en het nabijgelegen Maasstadziekenhuis de extra toestroom dit najaar waarschijnlijk niet aankan (zie https://www.zorgvisie.nl/peter-langenbach-betalen-voor-kwaliteit-lost-problemen-rond-budgetplafonds-op/). Geen overcapaciteit dus, kennelijk.

    Moraal van deze reactie: het ene geval is het andere niet. Waar dhr. Girbes toch mee bekend zou moeten zijn; de ene patiënt is immers ook de andere niet. Dus wat is het — hele — verhaal van de Ziekenhuisgroep Twente?

    En waarom nooit eens een alternatief van dhr. Girbes voor de zorgkostenstijging, die sterk gaat zijn in de komende decennia als gevolg van de vergrijzing die nu pas echt begint?

  4. A.Robbers
    Geplaatst op 19 oktober 2019 om 11:48 | Permalink

    Mijnheer Conijn, ik zal uw voorzetje alvast inkoppen.
    Zo, en nu kunt u vervolgens verwijzen naar uw fraaie site.
    Graag gedaan.

  5. Monica Hoogduin
    Geplaatst op 21 oktober 2019 om 08:57 | Permalink

    De mens als verdienmodel. Dat is de tegenwoordige status van de maatschappij en dit wordt inderdaad verpakt in allerlei mooie boodschappen. Tot je 70e werken omdat je tot die leeftijd nog fit genoeg bent. Maar een operatie vanaf die leeftijd is daarentegen niet meer vanzelfsprekend.

  6. scr888 welcome bonus
    Geplaatst op 23 oktober 2019 om 02:22 | Permalink

    What’s up, this weekkend is nice designed for me, for the reason that this time i am reading this
    wonderful educational post here at my home. http://forum.Shutupandtrain.com/vanilla/discussion/144780/what-is-scr888-

  7. Fraaij
    Geplaatst op 23 oktober 2019 om 21:54 | Permalink

    Daarom terug naar het oude ziekenfonds! Blijft veels te veel aan de strijkstok hangen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*