Nieuwe belletjes onder de kurk

Mousserende wijn mag dan al eeuwen bestaan, pas sinds enkele jaren bruist deze productgroep van de vernieuwingen. Eén nieuwe bubbel lijkt zelfs het succes van prosecco te gaan evenaren.

Tekst: Han Sjakes

 

Bubbels zijn in de mode, en her en der duiken nieuwe bubbelwijnen op. Mousserende sauvignon blanc uit Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld. Of zoete, rode bubbelwijn uit de Beaujolais. Ook in de Provence, roséleverancier van het eerste uur, wordt steeds vaker een prikkeltje aan de wijn toegevoegd. Het zijn leuke variaties op het bubbelthema, maar veel mensen blijven toch trouw aan hun traditionele cava, crémant of champagne. Of ze houden het bij de prosecco die de afgelopen paar jaar zo populair is geworden.

Er is één nieuwe bubbel die het succes van prosecco zou kunnen evenaren, of misschien wel overtreffen: moscato (het Italiaanse woord voor de druif muscat). In de Verenigde Staten is mousserende moscato een ware rage. Grote merken als Gallo (Californië),  Jacob’s Creek (Australië) en Yellow Tail (ook van Down Under) maken fortuin op de Amerikaanse markt met talloze moscatovarianten, waarbij de Europese klassieker Moscato d’Asti, de mildzoete bubbelwijn uit Italië, als voorbeeld diende. Amerikaanse kranten spreken zelfs van ‘moscato madness’. Barefoot – een merk van megaproducent E & J Gallo – verkocht in 2011 bijna tien keer meer mousserende moscato dan een paar jaar daarvoor.

Lees verder (pdf).

12-2013p060-061