Nissan Qhasqai

Ooit was de Qashqai de eerste middenklasse crossover. Nissan hoopt met een compleet nieuw ontwerp het succes voort te zetten.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Nissan

De Qashqai is geen MPV, SUV of stationcar, hij hangt ertussenin. Dat blijkt een succesvolle formule. Deze Qashqai is een volledig nieuw ontwerp. Hij is iets langer en breder dan de vorige, staat op een íets langere wielbasis en is, dankzij aluminium voor onder meer de deuren en motorkap, zo’n zestig kilo lichter. Dat leidt tot een kentekengewicht van slechts 1.350 kg. De strakke vormgeving oogst veel opgestoken duimen. 

Prijs vanaf € 33.540,- Bijtelling 22 procent

De Qashqai heeft een lekker ruim interieur, met veelzijdig verstelbare voorstoelen en een achterbank die groot genoeg is voor volwassenen. De bagageruimte meet meer dan 500 liter. Opvallend is dat de achterportieren vrijwel tot onder een hoek van negentig graden kunnen openen: ideaal met het oog op kinderzitjes. Niet uniek, maar wel heel slim is ook de tweedelige vloer in de bagageruimte, waarvan het achterste deel snel verticaal kan worden gezet. Zo wordt voorkomen dat een tas of koffer gaat schuiven. 

Het volledig digitale instrumentarium, met centraal display en ‘head-up display’, oogt strak en modern. Het heeft zoveel functies, dat het vraagt om enige studie. Het navigatiesysteem in de testauto (Tekna Plus, de bijna topversie) werkt eenvoudig en is zó up-to-date dat zelfs geplande nieuwe wegen er al op staan.

 ‘Elektromotor zorgt voor een fijne, motorische souplesse’

Deze uitvoering kan op niveau 2 autonoom rijden dankzij de combinatie adaptieve cruisecontrol en rijstrookbegeleiding. Handig: met één klik gebruikt hij de afgelezen snelheid op verkeersborden voor de cruise- control. Het is jammer dat het systeem niet echt raad weet met heel flauwe bochten en dan gaat ‘zagen’. 

De Qashqai heeft een 1,3 liter benzinemotor in twee vermogensvarianten, ondersteund door een mild hybrid elektromotor. Ik reed de sterkste versie (116 kW/158 pk) met de X-tronic CVT-automaat. Die elektromotor ondersteunt vooral bij wegrijden en accelereren en zorgt daarbij voor fijne, motorische souplesse. Juist daarom is het zo jammer dat onder het rijden in de auto telkens een schok voelbaar is wanneer de aandrijflijn net wel of net niet trekt, oftewel: bij net ietsjes gas geven en loslaten. Bij een rustige rijstijl komt dit vaak voor. Een ander kritiekpuntje is dat er drie verschillende ‘rijmodi’ zijn (Sport, Standaard, Eco), maar het systeem onthoudt mijn voorkeur niet. Na het starten kies ik steeds opnieuw voor ‘Eco’, maar wie dagelijks rijdt, vergeet dat vast. Met voornamelijk snelweg op cruisecontrol kwam ik op een praktijkverbruik rond 1 op 16 uit, minder zuinig dan gehoopt. 

Conclusie: de Qashqai is een moderne, ruime familie-auto. Kijk goed naar de vereiste uitvoering, want de prijs loopt snel op. Een belangrijk aankoopargument: Nissan staat bekend om z’n uitstekende kwaliteitsniveau. 

Delen