No show

‘Bij het leveren van maatwerk gaat het om wat de cliënt het beste uitkomt, en niet de zorgaanbieder’, luidt de laatste zin in een Volkskrant-artikel van afgelopen zaterdag. Het is een zin die, door zijn stelligheid, discussie uitlokt. De vraag is immers of dit tegen elke prijs moet gelden.

Het artikel gaat over het gegeven dat een gebruiker van wijkverpleging een factuur kan krijgen bij het niet tijdig afzeggen van een afspraak. Natuurlijk heb je als lezer sympathie met de in het artikel aangehaalde Sylvia van der Boom, die zich vanwege ernstig nierfalen soms zó slecht voelt dat het geen nut heeft om een wijkverpleegkundige te laten komen. Ze is dan te zwak om zich te laten wassen en aankleden. Maar ze voelt niet lang genoeg van tevoren aankomen wanneer dit wel of niet het geval is. En toen ze afgelopen zomer niet op tijd afzegde, kwam dit haar op een rekening van 26,67 euro te staan.

Mag de ernst van de zorgvraag uitmaken of zelf de rekening betalen wel of niet redelijk is?

De betreffende zorgaanbieder, TSN, noemt dit geen boete en kan ook goed uitleggen waarom ze dit woord vermijdt: als cliënten te kort van tevoren afzeggen, heeft het bedrijf de route al ingepland en kan het dus de kosten daarvan niet factureren bij de zorgverzekeraar. Het kost TSN dan geld. Om diezelfde reden zijn er ook tandartsen en fysiotherapeuten die je een rekening sturen als je je afspraak niet nakomt. Ook zijn er ziekenhuizen die ‘no show’-facturen sturen. Nu ga je doorgaans naar die tandarts voor controle, maar naar die fysiotherapeut of naar het ziekenhuis ga je met een zorgvraag. Sylvia van der Boom heeft ook een zorgvraag. Een zeer ernstige weliswaar. Maar is het dan de ernst van de zorgvraag die uitmaakt of zelf de rekening moeten betalen wel of niet redelijk is? Dat is een glijdende schaal.

Delen