Ontsnappen aan de dokter

Tandartsprakijken, psychiatrische klinieken en laboratoria; escape rooms worden steeds populairder en medische settings blijken geliefd en gevreesd.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: Leon Bokhove

Voor zo’n 20 tot 40 euro per persoon (afhankelijk van de escape room en de grootte van de groep) word je met een aantal mensen opgesloten. Doel is uit te breken of juist ergens binnen te komen, door aanwijzingen te volgen en puzzels en raadsels op te lossen voordat de tijd (meestal een uur) om is.

Vooral onder studenten zijn er veel ‘escapers’: fanatiekelingen die het hele land doorkruisen om ‘kamers te spelen’. En het aanbod is enorm.

In 2006 bouwden softwareontwikkelaars in Silicon Valley voor het eerst een fysieke versie van een adventuregame. In 2010 ging de eerste escape room in Europa open. Nederland volgde pas in 2013, maar heeft die achterstand ruimschoots ingehaald. Ons land telt nu de meeste escape rooms per vierkante meter van de hele wereld. Locaties, thema’s, special effects en verhaallijnen worden steeds spectaculairder. Zo is er anno 2018 ook een groot aantal ‘medische kamers’. Escapetalk.nl, ‘platform voor en door escapers’, heeft deze voor Arts en Auto Student op een rij gezet. Een aantal vind je hiernaast besproken.

Tandartspraktijk

In The Dentist in Delft (in 2014 door NRC Next uitgeroepen tot beste escape room van Nederland) speur je door patiëntendossiers, onderzoek je de tandartsstoel en moet je allerlei instrumenten zien te vinden om op tijd te kunnen ontsnappen. Bij Villa BreTil in Rijen, waar ze geregeld groepen echte tandartsen op bezoek krijgen, kun je de Tandarts Kamer spelen. Hier moet je erachter zien te komen wat zich jaren geleden in deze bloederige praktijk heeft afgespeeld. En zeker zo scary is de recent vernieuwde kamer The Bloody Dentist in Den Bosch, waar je teruggaat naar de jaren dertig, naar de praktijk van horrortandarts Gory.

Psychiatrische kliniek

In The Experiment in Zwolle heb je 75 minuten om aan het experiment van de dokter te ontkomen. Bijzonder aan deze kamer is dat er acteurs rondlopen. En extra bijzonder: een van de ‘dokters’ is in het dagelijks leven zelf huisarts. In Valkenburg treed je in The Asylum Revealed in de voetsporen van Nellie Bly, het pseudoniem van een Amerikaanse journalist die krankzinnigheid veinsde, zodat ze opgesloten werd in een psychiatrisch ziekenhuis om de misstanden daar aan het licht te brengen. In de kamer Psycho in Leiden word je wakker en probeer je op te staan, maar lig je vastgebonden op een bed.

Laboratorium

In The Infinicorp Laboratory in Alkmaar worden spiergerelateerde onderzoeken uitgevoerd. Er gaan geruchten over onethische experimenten; met een team van journalisten sneak je deze room in om bewijsstukken te vinden. In The Hidden DNA in Nijmegen ga je op zoek naar een verjongingseiwit en in Patiënt X in Utrecht mag je als proefpersoon een medicijn proberen dat je tijdelijk slimmer maakt. Voltooi je de test, dan krijg je ook buiten het laboratorium toegang tot dit middel.

Crazy doctors

In de dokterspraktijk van Dr. Condor (Crazy Doctor) in Den Haag gebeuren de raarste dingen. Een meisje uit die stad is sinds haar bezoek vermist; jij moet uitzoeken of ze is ontsnapt of niet. Een andere ‘crazy doctor’ tref je in Lab Madness in Rotterdam, waar je beste vriendin onder handen wordt genomen door de nogal onervaren professor Harold Clarke; je moet zien weg te komen voordat jij aan de beurt bent. En in Eindhoven vind je De Kwakzalver, die speelde voor dokter, apotheker, tandarts en veearts zonder diploma’s. Het is aan jou en je teamgenoten om de duistere praktijken van deze kwakzalver te ontrafelen.

Quarantaine en O.K.

Omdat er passagiers met ziekteverschijnselen kampen, maken jullie een noodlanding en worden jullie in quarantaine geplaatst. In Quarantaine 2.0 in Amsterdam is het de vraag of de artsen wel gelijk hebben. Of ze je wel echt komen bevrijden. Het lijkt erop dat je maar beter kunt ontsnappen. In de O.K. in Maastricht ben je zélf de dokter. Geheim agent Karovich is zwaargewond geraakt tijdens zijn missie en ligt op de operatietafel te wachten op nieuwe organen. Door je medische skills te gebruiken en organen te implanteren kun je de missie redden.

‘Het geeft een enorme kick’

Judith Brouwer (25) is laatstejaars farmacie in Utrecht. In dezelfde stad heeft ze een bijbaan als gamemaster bij escape room Get out of here.

Wat doet een gamemaster?
“Klanten ontvangen en opsluiten, haha. Als ze in een kamer zitten, kijk en luister je mee vanachter een computer. Lopen ze vast, dan gooi je er een hint in. Als het spel voorbij is, ruim je de kamer op en verwelkom je de volgende groep.”

Ben je zelf ook fanatiek escaper?
“Ik heb een stuk of twaalf kamers gespeeld. Ik vind het echt gaaf, ik zou wel vaker willen, maar het is best een dure hobby.”

Heb je als farmaciestudent een voorkeur voor medische kamers?
“Nee, medische kamers zijn vaak een beetje spooky. Ik wil nog wel een keer zo’n kamer doen, maar vooralsnog heb ik alleen kamers gespeeld die niet zo eng zijn.”

Wat maakt escapen zo gaaf?
“Het samenwerken: communicatie is superbelangrijk. In je eentje kom je er nooit uit. De beleving: als je een goede kamer hebt, dan ga je helemaal op in het verhaal. En bovenal: de kick als je een code kraakt en verder komt. Er zijn kamers met een slagingspercentage van nog geen 30 procent. Als je dan een minuut voordat de tijd is verstreken toch uitbreekt, dan geeft dat een enorme kick.”

 

Delen