Opel Astra

auto / 'Strak, dynamisch, technisch zeer bij de tijd'

De nieuwe Astra is zó anders dan zijn voorgangers, dat een andere naam terecht was geweest.

Prijs: vanaf € 33.499,- Bijtelling: 22 procent

Vergeleken met de Astra’s zoals we die de afgelopen drie decennia hebben gekend, heeft de nieuwe een veel sterkere styling. Door zijn horizontale zwarte front past hij in het nieuwe ‘familiegezicht’ dat steeds meer Opel-modellen kenmerkt. Los daarvan is de hele carrosserie strak en modern gelijnd, met maar een paar lijntjes zonder directe functie. Ik krijg bij deze Astra een heel ander gevoel dan bij de eerdere brave, wat ‘burgerlijke’ generaties. Naast de vijfdeurs hatchback komt er een fraaie vijfdeurs ‘Sports Tourer’.

Het leveringsprogramma breidt zeker nog uit. Nu is er alleen de overbekende 1,2 liter driecilinder benzinemotor (81 kW/110 pk of 92 kW/130 pk) en de 1,6 liter viercilinder benzinemotor met plug-in hybride techniek en een ‘systeemvermogen’ van 133 kW/180 pk. De testauto is deze laatste versie en meteen € 7.000 duurder dan de basisversie. Er volgt nog een volledig elektrische.

Mooie stille aandrijflijn

De plug-in kán volledig elektrisch rijden. Opel noemt een actieradius van 61 km, het dashboard gaf maximaal 50 km aan, maar proefondervindelijk kwam ik 41 kilometer van huis. Voor woon-werkverkeer kán dat volstaan. Is de batterij leeg, dan gedraagt de Astra zich als een normale hybride. Het praktijkverbruik is daarmee sterk afhankelijk van de frequentie waarin de batterij wordt geladen. Met die accu op 0% rijdt de Astra gemiddeld 1 op 19, een normale waarde voor een hybride. De aandrijflijn is mooi stil, je moet scherp luisteren of de benzinemotor wel of niet werkt. Een complimentje voor de 8-traps automatische transmissie, die beide motoren ‘aan elkaar knoopt’ en echt nauwelijks merkbaar schakelt.

Het interieur is nét ruim genoeg voor vier volwassenen. Wellicht nemen de optionele AGR-voorstoelen daarbij wat meer ruimte in dan de standaardzetels. Zeker voor wie vaak langere ritten maakt, zijn die AGR-stoelen (Aktion Gesunder Rücken) door hun steun en zitcomfort een aanbeveling. De bagageruimte meet in de hybride 352 liter (70 liter minder dan de normale versie), ondanks een 10 liter kleinere tank en is daarmee nogal krap. Bovendien is er geen ruimte voor de losse laadkabel.

Het dashboard is volledig digitaal, de testauto heeft ook een head-up display. Het is even zoeken hoe alles werkt, maar je kunt via een druktoets twee minuten gesproken introductie krijgen. Heel modern allemaal, maar waarom heb ik een gegeven als kilometerstand niet in beeld? Het TomTom-navigatiesysteem werkt bijzonder goed, met name ook op spraakinstructie.

De Astra rijdt best prettig. Standaard is hij voorzien van alle gebruikelijke assistentiesystemen, waaronder adaptieve cruise control en zelfs vermoeidheidherkenning. Hij stuurt voldoende nauwkeurig, de vering is erg stevig, de 18-inch velgen op de testauto maken ‘m nodeloos hard.

Conclusie: Deze Astra is strak, dynamisch, technisch zeer bij de tijd. Voor wie nou eens niet in een SUV wil rijden, is deze moderne hatchback zeker het overwegen waard.

Delen