Ouderwetse e-mail

Op mijn kantoor heerst vaak een gewijde stilte. De zeldzame keer dat de telefoon gaat, is het voor een interview dat tevoren via de mail is gearrangeerd. Ideeën voor nieuwe artikelen, opvragen van informatie, aanmelden voor persconferenties: het gaat allemaal via e-mail. Maar daaraan komt nu snel een eind. Steeds vaker blijft mijn mail onbeantwoord. Pas na herhaald zenden, met onderwerpregels in hoofdletters, krijg ik respons.

Dat is geen onwil. Voor jongeren onder de 30 is e-mail net zo ouderwets als een fax of een cd-speler. Een mail sturen is zoiets als een formele brief schrijven. Het komt op de stapel af te handelen post. Sms, Facebook en Hyves vragen veel directer aandacht. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat jongeren tussen de 13 en 17 gemiddeld 1850 sms’jes per maand versturen. Dan heb je geen tijd voor mail. In een jaar tijd halveerde het mailgebruik in deze groep. Daarom laat ik steeds vaker berichten achter op sociale netwerken. Dat werkt wel.

In de Verenigde Staten zijn enkele universiteiten al gestopt om studenten mailaccounts te geven. De investering loont niet meer. Dat dringt nu ook door in de volwassen wereld. Automatiseerder Atos wil binnen twee jaar e-mail binnen het concern geheel afschaffen. Volgens Atos-baas Thierry Breton zijn medewerkers nu 5 tot 20 uur per week bezig mails te beantwoorden. Dat kan veel efficiënter via online videoconferenties, chats, en sociale media, denkt hij. Die media maken het makkelijker om de aandacht te concentreren op contacten en activiteiten die je echt belangrijk vindt.

Inmiddels is ook het aantal sms’jes onder jongeren aan het dalen. In een jaar tijd stuurde deze groep een kwart minder berichten, volgens KPN. Ze gebruiken liever nieuwere technieken als Ping en Whatsapp, waarmee je ook de status en positie van je gesprekspartner kunt zien. Zo kun je beter grip houden op de digitale wereld.

Delen