Overzicht

Overzicht houden op je werk is belangrijk. Werken in de zorg wordt veelal complexer en hoewel we technologische middelen tot onze beschikking hebben, lijken we steeds meer tijd kwijt te zijn aan taken rondom een behandeling. Bij tekort aan menskracht moeten taken overgenomen worden. Ook zijn er natuurlijk de kleine irritaties zoals de draadloze printer die niet doet wat je wil of de update van de dure software waardoor je verslag niet wordt opgeslagen. Behandelingen lopen uit of telefoontjes moeten beantwoord worden. Je dagprogramma wordt in de war gestuurd door onverwachte zaken. “Life is what happens to you while you’re busy making other plans” geldt eigenlijk ook voor ons werk.

Gelukkig kunnen we veel taken stroomlijnen en zijn er ook opgestelde doelen die we snel behalen. Elke patiënt en elk systeem om hem of haar heen is echter anders en verdient maatwerk. De ene keer behaal je snel resultaat, een andere keer vergt dit meer tijd en een andere aanpak. Overzicht houden op de verschillende behandelingen maar ook op het netwerk van medebehandelaars vergt aandacht. Dat niet één dag hetzelfde is heeft zeker ook zijn charme.

Helaas zal binnenkort ook weer aandacht en tijd gericht moeten zijn op de contractering en moeten we overzicht houden op het aanbod van verschillende contracten. Om te kunnen investeren in goede behandelingen dienen we ondersteund te worden. Er wordt gesteld dat we hierover kunnen onderhandelen maar onze positie als zorgverlener in de eerstelijn is  zeer zwak. Dit proces gaat dan ook met behoorlijk veel onrechtvaardigheidsgevoel, kostbare (vrije) tijd en emotie gepaard.

Dat niet één dag hetzelfde is heeft zeker ook zijn charme

Als klant van een zorgverzekeraar moet ik ook jaarlijks bekijken wat er voor mij is ingekocht. Hoe zal de informatie hierover gebracht worden en weet ik nu al wat voor zorg ik nodig zal hebben? Worden we weer bang gemaakt met verhoging van de premie en geeft dat verzekeraars een ‘argument’ om te scherp in te kopen?

Als zorgverlener heb ik een overzicht van prestaties die door de Nederlandse Zorgautoriteit opgesteld zijn voor mijn beroep. Dit zegt echter absoluut niets over de inkoop ervan. Ook heb ik een (steeds veranderend ) overzicht van de verschillende labels en concerns. Het is aan ons om goed voor ogen te hebben welke behandeling we de patiënt mogen geven en voor welke kosten. Natuurlijk hebben we hier ook weer de technologie voor, maar je zult het zeker ook paraat moeten hebben. Eerst was er alleen onderscheid tussen betaling van iemand die ziekenfonds of particulier verzekerd was. Nu wordt aan dezelfde zorg, gegeven door dezelfde persoon, een veelheid aan vergoedingen gehangen. En voor sommige prestaties krijg je niets.

Hierbij nogmaals de vraag aan het ministerie van VWS of aan de NZa om zorgverzekeraars te verplichten achter elk label de naam van het concern te zetten. Dan behouden we daarbij in ieder geval het overzicht want de wereld van de zorg is al complex genoeg.

Delen