Pas op met telecomproviders

De afdeling Juridisch Advies en Rechtsbijstand (JAR) van VvAA wordt steeds vaker benaderd door praktijkhouders met vragen over de handelwijze van telecomproviders, die praktijken telefonisch verleiden tot een overstap.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: Shutterstock

Juridisch adviseur Chinook Nielsen van JAR legt uit hoe sommige bekende en minder bekende telecomproviders te werk gaan: “Ze bellen naar een praktijk, doen zich voor als partner of onderdeel van KPN en vragen of men wil besparen op de telefoonrekening. Vervolgens menen zij dat er op grond van dat gesprek – of dat nou met de praktijkhouder of met een assistent is – een overeenkomst tot stand is gekomen. Dat bevestigen ze in een e-mail, maar deze wordt vaak over het hoofd gezien en weggegooid, ook omdat zo’n e-mail er soms uitziet als reclame. Maar zonder tegenbericht neemt de provider wel de telefoonlijnen van de praktijk over.”

Zonder dat een praktijk het doorheeft, worden de telefoonlijnen omgezet, waardoor men soms ook de oude provider blijft doorbetalen. “Of men betaalt helemaal niet”, zegt de juridisch adviseur van JAR. “Omdat men niet beseft dat er een contract is en de e-mails van die nieuwe provider niet opent. Totdat op enig moment de nieuwe provider de lijnen afsluit, omdat er niet betaald wordt. En dan is de praktijk dus niet bereikbaar, óók niet voor patiënten, met alle gevolgen van dien.”

Doe geen telefonische toezeggingen

Dat is meestal het moment dat een praktijkhouder contact opneemt met JAR. “Wij proberen het probleem op te lossen en ervoor te zorgen dat de klant terug kan naar zijn oude provider”, zegt Chinook Nielsen. “Dit lukt alleen niet in alle gevallen. Hoofdregel is dat een overeenkomst voor de levering van telecomdiensten ook telefonisch gesloten mag worden. Soms is er sprake van een geldige overstap en is er geen bewijs dat de provider onrechtmatig heeft gehandeld.” Daarom roept JAR praktijkhouders op zelf alert te zijn én medewerkers goed te instrueren dat ze geen telefonische toezeggingen doen. “Voorkomen is immers beter dan genezen.”

Delen