Peugeot Metropolis

Geen last van files, parkeren waar je wilt en een laag brandstofverbruik. Motorscooters hebben voordelen en dat geldt zeker voor de Peugeot Metropolis, want dankzij de dubbele voorwielen mag je daar met een B-rijbewijs op rijden.

Tekst: Peter Aansorgh

 

Wie zijn autorijbewijs vóór 19 januari 2013 heeft gehaald, mag daarmee op de Metropolis rijden. Omdat de voorwielen verder dan 460 mm uit elkaar staan, werd die onder de oude rijbewijswetgeving namelijk als auto aangemerkt. Volgens de nieuwe rijbewijswet is het een motor. En zo rijdt hij ook. Dankzij een slimme constructie kantelen de wielen mee als de scooter overhelt en drukken ze met gelijke kracht op het asfalt. Dat geeft meer grip en zekerheid dan een enkel voorwiel.

04-2014p073aPrijs: vanaf € 10.199,-

Voor deze test reed ik de RS-versie van de Metropolis. Die onderscheidt zich door een lage, verstelbare ruit en een grille met een oranje sierbies, die ook in het zadel en op de velgen terugkomt. Samen met de dubbele koplampunits, de led-dagrijverlichting en de boemerangvormige achterlichten geeft dat een chique, maar agressieve uitstraling. Verder heeft de Metropolis een zeer compleet dashboard met een bandenspanningscontrolesysteem. En zoals het een scooter betaamt, heeft hij een enorm bagagevak onder het zadel, terwijl ook achter in de kont nog een flink vak huist.

Hij rolt heel lekker de bochten in

Rijden met de Metropolis is een aparte ervaring. Dat begint al met de keyless entry. De sleutel hou je in je zak; als je in de buurt komt, worden alle sloten ontgrendeld. De handrem en het kantelmechanisme werken elektrisch. Als je wegrijdt, wordt de kantelvergrendeling automatisch opgeheven zodat je meteen lekker kunt sturen. En dat doet deze Fransoos ‘magnifique’. Hij rolt heel lekker de bochten in en blijft stabiel in snelle bochten. Je merkt dat hij graag weer overeind wil komen, waardoor je hem vliegensvlug van een linker- in een rechterbocht legt. Remmen doet de Metropolis zeer gecontroleerd dankzij een gecombineerd remsysteem, dat met de linker remhendel of met een rempedaal wordt bediend. De rechter remhendel bedient alleen de voorrem.

Forensen die naar de stad rijden, moeten ook op de snelweg goed mee komen. Daarom heeft de Metropolis een pittige, 400 cc eencilinder injectiekrachtbron die prachtig stil en regelmatig loopt. Dit blok levert 25,6 kW (35 pk) met 7000 tpm. Een automatische CVT-transmissie zorgt dat dit vermogen bij het achterwiel aankomt. Tijdens het accelereren houdt die het motortoerental net boven het toerental van het maximum koppel, waardoor de Metropolis er vlot vandoor gaat. De eenpitter heeft ook genoeg puf voor een kruissnelheid van 140 km/uur, de top ligt op 160.

Conclusie: of u nu een auto- of motorrijbewijs heeft, de Metropolis is in beide gevallen een leuke mobiliteitsoplossing. Het is een prettig sturende scooter met een mooie afwerking, een hoog comfortniveau en een pittige krachtbron, die met gemak 1 op 20 loopt. De RS-versie kost  € 100,- meer. 

 

Delen