Pillen en imago
Het winkelcentrum in Amsterdam Noord waar ik iedere zaterdag mijn boodschappen doe, is de laatste paar jaar snel van karakter veranderd. Leuke winkeltjes – bakkers, slagers, muziekwinkels – zijn verdwenen. Hiervoor in de plaats kwamen vrij uniforme winkels voor goedkope kleding, hoortoestellen, brillen en contactlenzen.
Een apotheek en twee drogisterijen zijn er nog wel. Maar ik vraag mij of of die nog een lang leven beschoren zijn als de farmaceutische supermarkt Medi-Market besluit zich te vestigen in een van de leegstaande panden in het winkelcentrum. De Belgen hebben inmiddels al kennis kunnen maken met dit concept en de eerste reacties zijn gemengd. De consumenten zien het wel zitten om een compleet drogisterij- en apotheekassortiment onder één dak bij elkaar te hebben. Ook de aanwezigheid in de winkel van een schoonheidsspecialiste, een diëtiste en een specialist in natuurlijke geneesmiddelen maakt Medi-Market tot een voor de consument aantrekkelijk totaalconcept.
De apothekers daarentegen zijn not amused. Toch komt de werkelijke bedreiging voor de gevestigde openbare farmacie volgens Medi-Market oprichter Yvan Verougstraete niet van zijn initiatief, maar van de weerstand tegen verandering en het gebrek aan evolutie in de openbare farmacie zelf. Het gebrek aan imago van de apotheker zet de deur wagenwijd open voor nieuwe initiatieven, stelt hij. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft, en dat zijn opmerking net zo goed opgaat voor de Nederlandse situatie als voor de Belgische. Ik zie een succesvolle introductie van Medi-Market n het Nederlandse winkellandschap met vertrouwen tegemoet.
6 reacties
Ga eens kijken in het winkelcentrum in Amsterdam Noord naar winkelpanden van dergelijke omvang, 1.000 plus M2, en vraag dan ook even naar de huurprijzen.
Pak een sigaren doosje en doe de berekening.
Pak je fiets en ga naar het regionale bedrijventerrein en zie of daar een vergelijkbaar perceel te huur is. Mag ook groter. Je zal struikelen over de panden. Maar voordat je het huurcontract gaat tekenen even bellen naar de gemeente Amsterdam om te vragen of je daar detailhandel mag vestigen.
Einde oefening. België is niet Nederland.
Met het concept is niets mis. De achterkant van de sigarendoos spreekt echter Nederlandse taal.
Gelukkig dat de doos leeg was, je zou er van gaan roken.
anh jansen
28 oktober 2015 / 11:48Veel winkelcentra hebben te kampen met leegstand. Onder druk wordt alles vloeibaar, ook bestemmingsbeleid van gemeenten.
Frank van Wijck
28 oktober 2015 / 11:56Onder druk wordt alles vloeibaar. Dacht niet dat bij leegstand van winkelcentra een gemeente vervolgens het bestemmingsplan voor industriegebieden gaat aanpassen zodat daar Medi Markten kunnen worden gevestigd.
Maar ook de Minister zelf is van mening dat voor Medi Markt geen plaats is in Nederland. Het past niet in het toekomstbeeld dat zij heeft voor de extramurale farmacie. We zitten immers in een wereld van gereguleerde marktwerking.
In antwoord op Kamervragen naar aanleiding van de begroting VWS 2016;
Vraag 161: Waarom kunnen de verplichte nascholingsprogramma’s voor apothekers niet voor de benodigde kwaliteitsimpuls zorgen en moet hier een apart stimuleringsprogramma van 2,9 miljoen euro voor opgezet worden?
Antwoord 161:
Zoals ik u in mijn brief met de resultaten van het bestuurlijk overleg farmacie heb aangegeven, staat mij en veldpartijen een toekomstbeeld voor ogen waarin de extramurale farmaceutische zorg een essentiële plaats inneemt binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Hierbij past een apotheker die zorgverlener is en multidisciplinair samenwerkt met andere zorgverleners in een geïntegreerde eerste lijn dichtbij de patiënt.
Ten aanzien van de farmaceutische sector is de laatste jaren dan ook doelbewust een koers ingezet om een structuur in te richten die de kwaliteit van de farmaceutische zorg borgt en een impuls geeft. Om deze kwaliteitsverbetering op korte termijn te bereiken, ben ik voornemens de KNMP een subsidie toe te zeggen met als doel een stimuleringsprogramma op te zetten ten einde een versnelling in de competentieontwikkeling van openbaar apothekers te bewerkstelligen.
Dit om de zittende generatie openbaar apothekers klaar te stomen voor de veranderingen in het beroep van openbaar apotheker om maatwerk te kunnen leveren voor de patiënt en de toegang tot kwalitatief hoogstaande farmaceutische zorg te borgen.
-Of is hier de Minister in haar rol van verleidelijke sirene? En wil zij zo de KNMP op de klippen laten lopen? Zou zomaar kunnen.
Al lezend stuit je overigens ook op het volgende; waar zit het lek in de Cure?
Antwoord op Kamervragen begroting VWS 2016.
Vraag 9: Hoe groot is de overcapaciteit aan ziekenhuisbedden? Hoeveel geld is hiermee gemoeid? Is er een plan voor ombouw om omvallen van ziekenhuizen of onnodig vullen van bedden te voorkomen en wie heeft hierbij de regie?
Pagina 3 van 202
Antwoord 9:
Het brancherapport 2015 van de NVZ zegt het volgende over de beddencapaciteit (cijfers 2013):
“De bedbezettingsgraad is zeer laag in Nederland. In Europa ligt die gemiddeld rond de 80%, en volgens de OECD zou de bezettingsgraad in Nederland 53% bedragen. Volgens de Enquête Jaarcijfers Ziekenhuizen is de bezettingsgraad in Nederland 64%; nog steeds lager dan het Europese gemiddelde. Een deel van de verklaring is dat in Nederland veel patiënten in dagverpleging worden behandeld. Deze patiënten bezetten geen bedden.”
Het is mij niet bekend hoeveel geld is gemoeid met de genoemde lage bezettingsgraad. Het is aan zorgverzekeraars en ziekenhuizen om gezamenlijk afspraken te maken hoe hiermee om te gaan.
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/documenten/brieven/2015/10/28/antwoordbrief-schriftelijke-vragen-bij-de-vws-ontwerpbegroting-2016
–Bedenk dat bijna de helft van de bedden in ziekenhuizen in Nederland leeg staat en dat de Minister zich niet afvraagt of dit wel normaal is, maar de hete aardappel doorschuift naar de verzekeraars en ziekenhuizen zelf. De Tweede Kamer vraagt ook hier niet door.
Wat kost dit wel niet? 50% van de bedden leeg? Waar staan die bedden? Buiten of binnen? Wat kost de ruimte voor die bedden dan wel niet? 1, 2 of 4 persoonskamers? Bijkomende kosten?
En hoe zit dat dan met de nieuwbouw van Ziekenhuizen? Naar welk model worden die gebouwd? Leegstand dan ook 50%?
De Minister geeft het zelf aan en het kan haar niets schelen.
Moeten de Kameraden uit Oost Groningen ook hier redding komen brengen?
ANH Jansen
28 oktober 2015 / 21:28Wel even goed lezen svp!
De Belgen hebben blijkbaar behoefte aan een apotheek/ apotheker zonder alle rimram eromheen. Ik zou zeggen: welkom in Nederland! Hij schetst voor de apotheekfunctie de Nederlandse apotheek, in tegenstelling tot de Belgische apotheek die er populair gezegd uitziet als een uitdragerij met een veelheid aan artikelen die verkocht moeten worden om een boterham te verdienen. Of de geschetste formule haalbaar is in Nederland? Nou het apotheekgedeelte hebben we al, en de rest kunnen/ mogen we ook verkopen. Het probleem zit hem in in het feit dat OTC in Nederland op tig andere plaatsen verkocht mag worden. Als de verkoopvergunning voor OTC ook in Nederland zoals in vrijwel elk ander EU land exclusief bij de apotheek plaats zou liggen wordt het model meteen economisch haalbaar. Aangezien voorgaande situatie zich nooit zal gaan voordoen zal het concept in Nederland geen meerwaarde blijken te hebben.
E. Meijer
29 oktober 2015 / 21:54Beste Frank. Yvan Verougstraete zegt dat de werkelijke bedreiging van de openbare farmacie in Nederland komt van de weerstand om te veranderen bij en het gebrek aan evolutie in de openbare farmacie zelf. Voorts roept hij ook nog iets over het gebrek aan imago van de apotheker waardoor de deur voor nieuwe initiatieven wijd open staat. En jij stelt: ‘Ik denk dat hij gelijk heeft’.
In mijn ogen is dat nogal gemakkelijk, niet onderbouwd en ongenuanceerd jegens apothekers. Ik denk niet dat Verougstraete gelijk heeft. Ik denk dat er andere factoren spelen dan die hij benoemt. En dat een ‘behoudende’ opstelling van apothekers – zo die er al zou zijn – niet per definitie negatief geduid zou moeten worden.
Marjan
1 november 2015 / 21:10Een probleem in de openbare farmacie in Nederland is dat er geen duidelijk beeld is van “de openbare apotheek”. Er zijn ketens en formules die ieder op hun eigen manier meerwaarde voor de cliënt proberen te bewerkstelligen, maar die onder de streep minder onderscheidend vermogen hebben dan ze graag van zichzelf denken. Op dit punt is het beeld voor de cliënt (of zo je wil het imago van de apotheken) dus onvoldoende eenduidig. Hiernaast is er onduidelijkheid over het beeld doordat de ene apotheek zich puur richt op de apotheekfunctie, terwijl de andere veel breder insteekt en ook zelfzorgproducten verkoopt en andere producten die je eveneens in de drogisterij kunt krijgen. Ook dat maakt het beeld van wat “de openbare apotheek” is er niet duidelijker op voor de cliënt. Naar mijn idee is dit wel onderbouwing om te speken van een imagokwestie.
Al enkele jaren bestaat discussie over de vraag wat het verdienmodel van de openbare apotheek moet zijn nu heel veel omzet is weggevallen door het preferentiebeleid. Door de verdeeldheid in het veld – deels KNMP-leden, deels apothekers die zich fel verzetten tegen de KNMP (lees de commentaren op farmaactueel.nl), deels ketens en formules, deels zelfstandig, deels ondernemers, deels in loondienst werkend – ontbreekt het aan een breed gedragen toekomstmodel. Dit alles in ogenschouw nemend denk ik wel dat Verougstraete een punt heeft met zijn opmerking.
Frank van Wijck
2 november 2015 / 08:52