Pillen en imago

Het winkelcentrum in Amsterdam Noord waar ik iedere zaterdag mijn boodschappen doe, is de laatste paar jaar snel van karakter veranderd. Leuke winkeltjes – bakkers, slagers, muziekwinkels – zijn verdwenen. Hiervoor in de plaats kwamen vrij uniforme winkels voor goedkope kleding, hoortoestellen, brillen en contactlenzen.

Een apotheek en twee drogisterijen zijn er nog wel. Maar ik vraag mij of of die nog een lang leven beschoren zijn als de farmaceutische supermarkt Medi-Market besluit zich te vestigen in een van de leegstaande panden in het winkelcentrum. De Belgen hebben inmiddels al kennis kunnen maken met dit concept en de eerste reacties zijn gemengd. De consumenten zien het wel zitten om een compleet drogisterij- en apotheekassortiment onder één dak bij elkaar te hebben. Ook de aanwezigheid in de winkel van een schoonheidsspecialiste, een diëtiste en een specialist in natuurlijke geneesmiddelen maakt Medi-Market tot een voor de consument aantrekkelijk totaalconcept.

De apothekers daarentegen zijn not amused. Toch komt de werkelijke bedreiging voor de gevestigde openbare farmacie volgens Medi-Market oprichter Yvan Verougstraete niet van zijn initiatief, maar van de weerstand tegen verandering en het gebrek aan evolutie in de openbare farmacie zelf. Het gebrek aan imago van de apotheker zet de deur wagenwijd open voor nieuwe initiatieven, stelt hij. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft, en dat zijn opmerking net zo goed opgaat voor de Nederlandse situatie als voor de Belgische. Ik zie een succesvolle introductie van Medi-Market n het Nederlandse winkellandschap met vertrouwen tegemoet.

 

Delen