Piloten keuren in Lelystad

Naast haar werk als kinder- en jeugdpsychiater startte Dorothee Joppe vijf jaar geleden een vliegmedisch keuringscentrum.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Jasper van Overbeek

Het was 2011, crisis in de luchtvaart. Veel piloten zaten thuis. De uitbreiding van Lelystad Airport was allesbehalve een zekerheid. En toch besloten kinder- en jeugdpsychiater Dorothee Joppe (53) en haar partner, die een vliegschool heeft op Lelystad Airport, om er een vliegmedisch keuringscentrum te beginnen. “Vriend en vijand hebben gelachen om ons idee”, weet Joppe nog goed. “Het keuringsinstituut dat er zat, was failliet gegaan. Maar juist in tijden van krimp moet je iets doen. Wij verwachtten een kentering en dachten dat zo’n centrum wél rendabel zou kunnen zijn.” Op basis waarvan? “Ondernemersinstinct”, zegt Joppe, die werd geboren in Duitsland en haar opleiding geneeskunde in België, Nederland en Amerika volgde. Ze werkt al ruim twintig jaar in de psychiatrie.

‘Vriend en vijand hebben gelachen om ons idee’

In 2009 ontmoette ze haar partner, toen ze bij hem een vliegopleiding volgde. Hij combineert zijn vliegschool met een participatiesysteem: vliegers kunnen een participatie kopen, waarmee ze voor een deel eigenaar van een vliegtuig worden en het recht krijgen op een aantal vlieguren. Een medisch keuringscentrum zou daar prima bij passen, bedacht het duo. Joppe volgde de basiscursus luchtvaartgeneeskunde in Londen en deed de verplichte ervaring op, om vervolgens de cursus voor gevorderden te voltooien, waardoor ze zowel recreatieve als verkeers- en
commerciële vliegers mag keuren.

Niet te snel groeien

In 2012 liet het paar een hangar verbouwen. Een jaar later openden zij de deuren van Aeglia Medical Center. “We zijn een van de vier keuringscentra in Nederland die door de overheid zijn geautoriseerd om alle vliegmedische keuringen uit te voeren”, zegt Joppe, die haar bedrijf sinds de start elk jaar met zo’n 25 procent heeft zien groeien. “Het eerste jaar hadden we rond de 200 klanten, dit jaar hebben we ruim 1000 piloten gekeurd. Dat is ook wat we voor ogen hebben. We willen groeien, niet te weinig, maar ook niet te snel.”

AIS Flight Academy, een opleidingsinstituut op Lelystad Airport waar per jaar 200 nieuwe piloten starten, zorgt voor een vaste stroom van klanten. Via de vliegschool komen de nodige nieuwe klanten binnen en er zijn hobby- en beroepsvliegers die op eigen initiatief naar Lelystad komen. “We plaatsen advertenties en ik schrijf artikelen in vliegbladen, maar mond-tot-mondreclame werkt toch het beste.” Een enkeling wordt door de werkgever naar Joppe gestuurd vanwege haar achtergrond als psychiater.

Aanwas uit buitenland

Vanuit het buitenland krijgen ze ook steeds meer aanwas. “Duitse piloten die in Nederland gaan vliegen, moeten zich opnieuw laten keuren. Duitsland wisselt namelijk geen gegevens uit. Omdat ik van geboorte Duits ben, komen ze naar ons.” En Joppe heeft ook al piloten uit Kazachstan en Hongkong mogen ontvangen. “We investeren in de beste apparatuur. Ik heb een kleurenblindheidstest waarvoor ze van over de hele wereld naar Lelystad komen.”

Het ondernemen zit haar naar eigen zeggen in het bloed, maar haar werk in de psychiatrie geeft Joppe er niet voor op. “Dat doe ik twee dagen in de week, als zzp’er.” En als de klantenstroom blijft toenemen? “Inmiddels zijn al een longarts, traumachirurg en anesthesist aangehaakt die keuringen doen. Als het nodig is, breiden we het team verder uit, want mijn werk in de psychiatrie kan en wil ik niet missen.”

Delen