Praatje

Iedere vakkenvuller in de supermarkt zal het herkennen: oudere klanten die vragen in welk schap het juspoeder ligt, zelfs als ze er zo ongeveer voor staan. Niet iedere vakkenvuller zal beseffen dat die klant misschien helemaal niet hoeft te horen waar de juspoeder ligt, maar gewoon even een praatje wil maken.

Hoe waardevol is daarom het initiatief van supermarktketen Jumbo om komend jaar maar liefst tweehonderd ‘kletskassa’s’ te openen. De eerste werd al in 2019 geopend en bleek een doorslaand succes. Niet zo gek, want voor een aantal klanten dat van die kletskassa gebruikmaakt, kon het daar gevoerde kletspraatje wel eens het enige gesprek zijn dat zij op die dag voeren. Begrijpelijk dus dat Hugo de Jonge in reactie hierop Twitterde: “De eenzaamheid oplossen kan niemand, iemands eenzaamheid doorbreken kunnen we allemaal. Een praatje kan al enorm veel betekenen.”

‘De eenzaamheid oplossen kan niemand, iemands eenzaamheid doorbreken kunnen we allemaal. Een praatje kan al enorm veel betekenen’

Precies dat. De telefonische hulpdienst Luisterlijn berichtte vorig jaar dat door de coronacrisis de eenzaamheid onder vooral ouderen sterk toenam. Maar het probleem bestond natuurlijk lang voor die tijd ook al. Het overheidsbeleid dat erop gericht is dat mensen langer thuis blijven wonen, vraagt om een samenleving die naar mensen omkijkt. Het antwoord op de vraag in hoeverre die er was op het moment dat dit beleid in gang werd gezet, zal van stad tot stad, van wijk tot wijk en van mens tot mens verschillen. Maar zo’n samenleving komt in ieder geval niet spontaan tot stand omdat de overheid een beleid implementeert. Dat een supermarktketen nu een stap zet in de goede richting, is waardevol.

Delen