Publiekscampagne

Het is zorgwekkend dat – volgens een onderzoek van Independer – 43 procent van de Nederlanders bang is de premie voor de zorgverzekering niet meer te kunnen betalen.

Maar waarom staat hier niet dat 43 procent van de Nederlanders bang is de huur of hypotheek, de auto, de boodschappen of het sportclubje van de kinderen niet meer te kunnen betalen? Met andere woorden: bang is om niet meer te kunnen rondkomen? De versmalling tot ‘de zorgpremie’ leidt af van het bredere en zeer reële probleem waarmee steeds meer mensen in ons land zich geconfronteerd zien.

‘De zorg is bij uitstek een domein waarop nothing about us without us van toepassing hoort te zijn.’

Dit neemt niet weg dat het óók belangrijk is om te kijken naar de kosten die mensen moeten maken voor hun zorgverzekering. Maar daarbij is het dan vooral nuttig om ze te betrekken bij de discussie over de toekomst van de zorg. En dan vanuit het perspectief van de rol die mensen er zelf in kunnen spelen. De passende-zorgdiscussie komt niet uit de lucht vallen. We mogen aannemen dat ze de voorbode is van een publieke campagne, want de zorg is bij uitstek een domein waarop nothing about us without us van toepassing hoort te zijn.

Terecht dus dat branchevereniging Spot de oproep doet tot een publiekscampagne . Anneke Westerlaken van ActiZ stelde recent ook al dat de samenleving meer betrokken moet worden bij de zorg. Het wordt tijd.

Delen