Range Rover Evoque

De Range Rover Evoque lijkt sprekend  op zijn gelijknamige voorganger. Maar toch is-ie helemaal nieuw. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Range Rover

Een zeer succesvol model vervangen, is altijd een lastige opgave. De ‘oude’ Evoque verkocht uitstekend en bleek opvallend vaak de keuze van vrouwen. Die hebben nu iets minder te kiezen, want de eigenwijze driedeurs en de cabrio bestaan niet meer. De nieuweling deelt de technische basis met de Jaguar E-Pace; uiterlijk en interieur doen sterk denken aan de grotere Velar.

Prijs vanaf €56.400,- Bijtelling 22 procent

De Evoque is de kleinste Range Rover, maar bepaald geen kleine auto: 437 x 200 x 165 cm is nauwelijks compact te noemen en de testauto (type P250) weegt bijna 1.900 kg. Die massa voel je, vooral bij wegrijden uit stilstand.
Op de basisversie na, zijn alle Evoques voorzien van een negentraps automaat. Bij wegrijden en stoppen is die automaat soms wat ‘bonkig’. De (benzine)motor laat de auto ook even schudden als hij zelf start via het stop-startsysteem. Jammer, want verder is de motor-transmissiecombinatie heerlijk soepel en aangenaam stil. 

Behalve bij de basisversie hebben alle motoren een ‘mild hybrid’-systeem: een elektromotor die de auto niet zelf aandrijft, maar alleen assisteert. Helaas is het brandstofverbruik hoger dan ik vanwege deze techniek verwachtte. Alleen onder vrijwel ideale omstandigheden – langdurig 120 km/u op de cruise control – kwam ik in de buurt van 1 op 10 met deze 183 kW/249 pk sterke versie. Ik zou zelf de P200 (147 kW/200 pk) kiezen: sterk zat én hij mag eveneens 1.800 kg trekken. 

In het gebruik is de Evoque een heerlijke auto en zeker groot genoeg voor vier volwassenen. Die zitten echt fantastisch, ook achterin. Uiteraard zijn de instap en zit wel vrij hoog. De bagageruimte (472 liter) is niet indrukwekkend groot. De vele functies op de twee touch-screens vragen aanvankelijk enige studie, maar werken vervolgens fijn. De afwerking is prachtig en qua ergonomie is het ook dik voor elkaar, wat ook geldt voor de vele via het stuur te bedienen functies. Maar: hoe is het mogelijk dat zo’n auto standaard geen keyless entry en adaptieve cruisecontrol heeft? Een heel goed (optioneel) detail is de binnenspiegel, waarvan het beeld komt van een camera op het dak. Dat is even wennen, maar het geeft een prachtig helder beeld, vooral ook in het donker. 

Ook achterin zit je fantastisch

De Evoque stuurt voor het soort auto voldoende nauwkeurig. Het veercomfort is ook heel erg fijn. Maar Range Rover, verpest dat nou niet met enorme lichtmetalen wielen met platte banden. Op dit moment zijn er drie benzine- en drie dieselmotoren, maar ook de Evoque schreeuwt natuurlijk om een full- of plug-in-hybrid. 

Conclusie: trouwe Evoque-rijders zullen dit nieuwe model zeker waarderen. De Evoque is een heel competente SUV met enkele sterke eigenschappen, maar ook minpuntjes. En ja, hij heeft natuurlijk wel een sterke naam plus imago!

 

Delen