Recital

Sinds een patiënte van mij als huisarts verwachtte dat een goede dokter moet aanvoelen als een ‘warme deken’, is ook het woord ‘mantelzorg’ besmet geraakt. Trouwens: wanneer gaat wat extra zorg voor iemand over in mantelzorg? Tot onze kennissenkring behoort een tachtigjarige, alleenwonende dame, voor wie wij die extra zorg dragen.

Haar geest is kwiek maar haar lichaam begint aardig te slijten. Naar aanleiding van haar verzoek om een invalideparkeerkaart werd zij onlangs door een ambtenaar van de gemeente opgebeld: ‘Kunt u nog honderd meter lopen?’ ‘Nu eens wel en dan weer niet,’ luidde haar eerlijke antwoord. Zo’n antwoord wekt natuurlijk wrevel bij een overheidsdienaar. Dus werd haar verzoek afgewezen.

Ter gelegenheid van haar 81ste verjaardag hebben wij kaarten voor een pianorecital gekocht. Om de feestvreugde te vergroten krijgt ze van ons ook een etentje aangeboden in het restaurant van het muziekcentrum. De loopafstand is dan voor haar goed haalbaar. Na afloop staat er zelfs nog een drankje klaar. Zij had zich geen mooier geschenk kunnen wensen. Muziek is immers haar lust en haar leven.

‘Wanneer gaat wat extra zorg voor iemand over in mantelzorg?’

Onze gelukkige kennis heeft zich keurig laten vaccineren. Op de site van het muziekcentrum staat dat bezoekers bij voorkeur de QR-code van de CoronaCheck-app moeten tonen. Voor onze dame is het digitale tijdperk echter gestopt bij de mobiele telefoon, een iPad en een computer met printer. Maar haar mobieltje is kapot, de iPad is beperkt inzetbaar en de computer wil niet meer printen.

De juf van het ticketloket is echter onverbiddelijk: zonder QR-code word je niet toegelaten. ‘Heeft ze geen handige buurjongen die haar kan helpen,’ oppert ze. Nee, onze dame kent geen aardige jongens, die in een handomdraai een QR-code tevoorschijn kunnen toveren. En haar legioen aan kennissen is behoorlijk uitgedund tot een paar 80- en 90-plussers.

Onze dame tilt er zelf niet zo zwaar aan. Zij ziet niet in dat er sprake is van een serieus probleem. Wie durft haar met het vaccinatiebewijs van de GGD in de hand de toegang te ontzeggen? Al dat gedoe rond het coronavirus vindt ze trouwens overdreven. De maatregelen van de Nederlandse overheid zijn haar ontgaan. Ze volgt het nieuws louter op buitenlandse zenders.

‘Tot haar verbazing wordt niet eens gevraagd of en wanneer ze is gevaccineerd’

Dus komt die extra zorg op het bordje van vrouwlief en mij. Ik bel de directie van het muziekcentrum en daarna het RIVM en de GGD. Dan blijkt dat er niet alleen een CoronaCheck-app maar ook een CoronaCheck-site bestaat. De oplossing lijkt even in zicht. Via DigiD zou het moeten lukken. Vrouwlief en onze dame doen een dappere poging maar die strandt op een digitale blokkade.

Laatste redmiddel is het telefonisch aanvragen van de QR-code per post. Onze dame vindt het onzin maar na enige druk is zij hiertoe bereid. Tot haar verbazing wordt niet eens gevraagd of en wanneer ze is gevaccineerd. Binnen vijf werkdagen wordt de QR-code thuisgestuurd. Hopelijk op tijd voor het recital. ‘Lukt het niet, dan krijgt ze haar geld terug, want wij doen niet moeilijk,’ zegt de juf van het ticketloket. Het etentje in het restaurant van het muziekcentrum kan hoe dan ook wél doorgaan, want daarvoor is geen QR-code nodig.

Delen