Renault Megane E-Tech

auto / 'Nieuwe maatstaf voor elektrisch rijden'

Na de ZOE komt Renault nu met de Megane als nieuwe maatstaf voor elektrisch rijden.

Het is tijdens het rijden met de nieuwe Megane duidelijk dat Renault expertise heeft als het gaat om elektrische aandrijving. Neem bijvoorbeeld het relatief bescheiden gewicht van 1.624 kg van de testauto, nota bene de zwaarste uitvoering. Die geringere massa maakt de Megane vlot en prettig wendbaar.Het verbruik is er bovendien bij gebaat. Mijn gemiddelde stroomverbruik zat steeds tussen 15 en 16 kWh/100 km en dat is héél netjes. Daarbij moet ik aantekenen dat de testauto de topversie betrof en derhalve niet de zuinigste is.

De Megane biedt twee motoriseringen (96 kW/130 pk met 250 Nm trekkracht of 160 kW/220 pk en 300 Nm) en twee accupakketten (40 of 60 kWh). Het is fijn dat de minst sterke motor te combineren is met het grote accupakket. De 96 kW en 250 Nm zijn in het Nederlandse verkeer ruimschoots voldoende. De actieradius van die combinatie is volgens WLTP-opgave 470 km. Met de grote accu, maar ook de sterkere motor, haalde ik met gemak 350 km. Dat is niet slecht, maar toch zou ik de middelste versie kiezen. Het is ook fijn dat de Megane aan een normale laadpaal al 22 kW kan laden. Aan de snellader kan de grote accu vlot tot wel 130 kW laden. 

De Megane is een kloeke middenklasser met een modern uiterlijk. Achter het stuur kijk ik naar een fraai, geheel digitaal instrumentarium en een forse centrale display, met een uitstekend werkend, spraakgestuurd navigatiesysteem. Het dashboard is op verschillende manieren in te delen, maar een simpele handeling als ‘dagteller op 0’ vraagt diepgaande studie. Ik heb nog wat kleine ergernissen. Zo is de binnenspiegel een beeldschermpje, verbonden met een camera op de achterruit. Deze geeft een scherp, maar flink vertekend beeld en is in de regen totaal onbruikbaar. 

‘Vlot en prettig wendbaar’

Met de flippers achter het stuur kan ik de mate van regeneratie kiezen als ik het rechterpedaal loslaat, maar ik moet ze elke keer na het starten opnieuw instellen. De adaptieve cruise control leest verkeersborden met een maximum snelheid. Eén druk op de knop en de auto neemt de functie over, maar het gebeurt regelmatig dat deze het al uit zichzelf doet. Erger nog, hij gaat ook vol in de remmen als hij een bord detecteert dat helemaal niet voor mij is bestemd. Irritant én gevaarlijk. 

Voorin is het goed toeven; fijne stoelen, alle comfort. Het zitcomfort op de achterbank valt tegen. Een minpunt is dat de voeten van volwassenen achterin niet onder de voorstoelen passen. Pluspunt is wel weer een royale bagageruimte van 440 liter, met een apart vak voor de laadkabel. 

Conclusie

Met de Megane E-Tech biedt Renault een ijzersterke concurrent in de elektrische middenklasse. Het is wel zaak de juiste uitvoering te kiezen. Sterk punt: het relatief lage gewicht en mede daardoor gunstige verbruik. 

Delen