‘Roer mondzorg niet faliekant om’
Tandarts Reinout Reijnen ziet grote verschillen met andere beroepsgroepen als het gaat over regeldruk en het bewaken van kwaliteit. Maar hij vindt dat ook professionals in de mondzorg kwaliteit inzichtelijk moeten blijven maken voor patiënten.
Tekst: Andrea Linschoten | Beeld: Angeline Swinkels/DB
Reinout Reijnen (27) uit Nijmegen is tandarts in een familiepraktijk met zijn vader en zus, zaaldocent bij de Radboud Universiteit en voorzitter van de KNMT-afdeling regio Centraal Brabant. Reijnen geeft aan dat er grote verschillen bestaan tussen tandheelkunde en andere disciplines in de zorg. “Een groot deel van onze behandelingen zit in het aanvullende pakket. Dat zijn afspraken tussen de patiënt en de zorgverzekeraar. Een ander verschil is dat wij als tandartsen altijd al meer een eigen winkel hadden. De patiënt is vrij om te kiezen naar welke tandarts hij gaat, het is gemakkelijker om een andere tandarts te kiezen dan een ander ziekenhuis. Daarom is het belangrijk dat wij als tandartsen laten zien dat we kwaliteit leveren. De vraag is hoe je dat doet, want wat is kwaliteit? De patiënt wil graag dat je de tijd neemt, dat de sfeer goed is, de omgeving prettig en dat je hem vriendelijk bejegent. Maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van de behandeling zelf.
Natuurlijk zijn er protocollen en richtlijnen nodig om kwaliteit inzichtelijk te maken. Ik vind dat de verschillende wetenschappelijke verenigingen en beroepsorganisaties nog wel beter kunnen samenwerken op dit gebied. We hebben elkaar daarbij nodig.
‘Als tandartsen hadden wij altijd al meer een eigen winkel’
Hoewel je zaken moet vastleggen, moet het ook weer niet te ver gaan. Want hoe meer je vastlegt, hoe moeilijker het wordt om nog af te wijken. Veel medische situaties zijn uitzonderingen. Als je niet kunt afwijken van het protocol, zou dat juist ten koste
gaan van de kwaliteit. Ik vind dat je aan de stoel samen met de patiënt de behandeling moet kunnen bepalen.
Reinout Reijnen is een van de ‘roergangers’ die als tandarts het stokje overneemt van de huisartsen van ‘Het Roer Moet Om’. Samen met collega’s van verschillende disciplines wordt er gewerkt aan een beroepsoverstijgend manifest. Ook u kunt meehelpen! Doe mee aan de beweging ‘Zelf aan het Roer’ en kom naar het congres op woensdag 22 juni in DeFabrique in Utrecht. Meld u aan op vvaa.nl/congres2016
Het vergelijken van praktijken is ook een lastige kwestie. Want met het vastleggen van behandelingen in protocollen en in richtlijnen zijn we er nog niet. Want welke uitkomsten ga je dan vergelijken? Tandartsen kunnen heel verschillende populaties hebben. In mijn ogen kunnen alleen professionals uit de mondzorg bepalen of tandartsen kwaliteit leveren en niet iemand vanachter een bureau. En nooit alleen op basis van uitkomsten en metingen, maar altijd in de context van de achtergronden van een praktijk.
Wat betreft ‘Zelf aan het Roer’ denk ik niet dat het roer bij de tandartsen faliekant om moet. Maar het is belang-rijk dat we ons bewust blijven van kwaliteit, dat we altijd de beste kwaliteit blijven leveren en dat we dit – hoe complex ook – goed inzichtelijk maken, vooral voor de patiënt.”