Second opinion light

Arts Jacqueline Timmermans liet het ziekenhuis achter zich om als ondernemer bij te dragen aan de zorg. Met het platform Hikos.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Liesbeth Dingemans

Ze volgde een PhD-traject, deed een master epidemiologie en werkte jaren als arts binnen de KNO-heelkunde. Een carrière als medisch specialist lag in het verschiet, maar Jacqueline Timmermans (37) besloot anders. “Ik vond mijn promotieonderzoek heel leuk. Dat je van een idee uiteindelijk tot een proefschrift komt. Het creatieve, het bouwen, dat miste ik in het ziekenhuis.” Daarbuiten zag ze wél een kans om te ‘bouwen’ en bij te dragen aan de zorg. “Ik heb twee gecompliceerde zwangerschappen gehad. Beide keren had ik een fijne gynaecoloog, maar als mijn partner en ik uit de spreekkamer kwamen, hadden we sommige dingen toch niet goed of allebei op een andere manier begrepen, ondanks mijn medische achtergrond. Maar op zo’n moment ben je gewoon patiënt; kwetsbaar en onzeker.”

Ze hield in die periode geregeld ruggenspraak met andere medisch specialisten over haar situatie. “Ik vond het heel fijn dat zij als sparringpartners met verstand van zaken even meedachten. Voor andere patiënten zou dat volgens mij ook heel prettig kunnen zijn.” Met dat idee ging ze op pad. Ze sprak met patiënten over hun behoeften en legde haar ‘hersenspinsels’ voor aan familie, maar ook aan medisch specialisten. “Ik heb heel veel koffiegedronken”, lacht ze. “Dat was waardevol, daardoor werd mijn plan steeds concreter.” 

Uiteindelijk mondde het uit in een online platform: Hikos (samentrekking van Hippokrates van Kos). Patiënten kunnen daar terecht voor een ‘second opinion light’, een beeldbelconsult van twintig minuten met een medisch specialist. In de meeste disciplines heeft Timmermans inmiddels een specialist gevonden die een patiënt te woord kan staan. “Voor acute pathologie leent dit zich niet, maar wel voor besluitvorming rond wel of niet opereren of voor klachten die moeilijk te duiden zijn: welke opties zijn er?” 

‘Hikos kan de patiënt vooruithelpen in het besluitvormingsproces’

Dit klinkt als een taak van de huisarts. “Traditioneel wel, maar de huisartsenzorg is veranderd. Huisartsen hebben te maken met een enorm hoge werkdruk. Met dit concept kunnen we ze ondersteunen. Bovendien is de medisch-specialistische zorg veel complexer geworden; huisartsen hebben niet van elk specialisme de diepgaande kennis die een medisch specialist heeft.”

Vergoede dienst 

Momenteel is Timmermans bezig met een onderzoek dat tot de zomer loopt. In deze fase kunnen patiënten gratis gebruikmaken van Hikos. “Samen met een masterstudent van de VU en in samenwerking met huisartsen (meedoen kan nog via hikos.nl) kijken we of een second opinion light kan voorzien in de behoefte van patiënten die een second opinion willen. Vaak gaat het helemaal niet om het controleren van een diagnose en behandeladvies, maar wil men graag uitleg en verduidelijking van een onafhankelijke arts. Als wij aantonen dat we duurdere second opinions in het ziekenhuis kunnen voorkomen, dan zijn zorgverzekeraars hopelijk bereid deze dienst te vergoeden.” 

Is het omgekeerde ook denkbaar: dat Hikos patiënten juist aanzet tot second opinions (light)? “Dat is een risico, dat nemen we mee in het onderzoek. Maar ik kijk er anders naar. Er wordt tegenwoordig van patiënten verwacht dat ze regie nemen en meebeslissen. Daar zijn keuzehulpen en folders voor, maar die praten niet terug. Hikos kan de patiënt vooruithelpen in het besluitvormingsproces.” 

Delen