Snelle toegang tot tolk

Smartphone en tablet zijn niet meer weg te denken in de dagelijkse praktijk van de zorgprofessional. Niet alleen vanwege mail en internet, maar vooral ook door de vele nuttige (en vaak speciaal voor de zorg ontwikkelde) apps. Welke apps gebruiken uw collega’s?

Tekst: Daphne Riksen | Beeld: De Beeldredaktie/Guido Benschop

 

Wat?

Goede communicatie met patiënten of cliënten is essentieel om de juiste zorg te kunnen bieden. Onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) laat zien dat artsen in slechts 1 op de 3 gevallen waarvoor zij een tolk noodzakelijk achten, deze daadwerkelijk inzetten. Als redenen noemen zij onder meer gebrek aan laagdrempeligheid en gebruiksgemak. De ‘TolkentelefoonApp voor de zorg’ komt aan deze problemen tegemoet door een snelle en simpele toegang te bieden tot de Tolkentelefoon van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN). Met een paar drukken op de knop is er 24 uur per dag, 7 dagen per week binnen een minuut een beëdigd tolk aan de lijn, in elke denkbare taal. In spoedgevallen zelfs binnen 30 seconden. Om gebruik te kunnen maken van de Tolkentelefoon hoeft u niet per se een overeenkomst met TVcN te hebben. De app is gemaakt om het zorgverleners zo simpel mogelijk te maken om een tolk in te schakelen. U kunt ook van tevoren bellen om een tolk te reserveren.

Voor wie?

Zorgverleners die te maken hebben met cliënten/patiënten die de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn.

Plus- en minpunten

De TolkentelefoonApp is een web-app: een website die is geoptimaliseerd om op uw telefoon of tablet met simkaart eenvoudig als app te gebruiken. Op de website van TVcN van staat uitgelegd hoe u dat doet. Zonder overeenkomst met TVcN geeft u eenmalig uw gegevens door aan het callcenter. Is er wel een overeenkomst, dan is het klantnummer voldoende. In acute situaties wordt u altijd meteen doorgeschakeld met een tolk.

De TolkentelefoonApp is niet gepersonaliseerd. Het kunnen invoeren van het klantnummer zou een nuttige aanvulling zijn. Dan is dit meteen bekend bij de centrale. Een aparte belknop voor spoedgevallen ontbreekt.

Reacties

Hoewel de TolkentelefoonApp wel aandacht kreeg in de media, leidde dat tot nu toe niet tot recensies.

Gebruiker

Naam Esther Spans (37) Beroep jeugdverpleegkundige Werkplek CJG Charlois (Rotterdam)

“Het Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond, aanbieder van jeugdgezondheidszorg in Rotterdam en omgeving, is er voor kinderen van 0 tot 18 jaar. In de wijk waar ik werk, maken we geregeld gebruik van de Tolkentelefoon. Bij een huisbezoek aan een Bulgaars gezin bleek bijvoorbeeld dat alleen de oma een beetje Nederlands sprak. Haar dochter en schoonzoon woonden nog niet zo lang hier, maar hadden wel allerlei vragen over hun kind. Omdat we elkaar slecht begrepen, heb ik ter plekke een tolk ingeschakeld via de TolkentelefoonApp.

In het ziekenhuis waar ik eerder werkte, merkte ik dat artsen en verpleegkundigen huiverig zijn een tolk in te schakelen, omdat ze bang zijn dat het ingewikkeld is. Onbekend maakt onbemind. Hopelijk helpt de app om het inschakelen van tolken in de zorg laagdrempeliger te maken. Ik zou het alleen wel handig vinden als ik kan aangeven welke talen ik het meest gebruik, zodat ik al vóór het bellen de gewenste taal kan aanvinken.”

Praktische informatie

  • Bruikbaar op Android, iOS, Windows Phone
  • Prijs de app is gratis, u betaalt de tolk per minuut
  • Ontwikkeld door Tolk- en vertaalcentrum Nedelnad (TVcN)
  • Meer informatie tvcn